نوشته شده توسط : yeklink

امیرحسین مدرس و همسرش

بیوگرافی امیرحسین مدرس

امیرحسین‌ مدرس‌ متولد شهریور ماه‌ ۱۳۴۹ درتهران‌ است‌ و دارای‌ لیسانس‌ زبان‌ و ادبیات‌ فارسی‌ می‌باشد در وادی‌ هنر حرف‌ زیادی‌ برای‌گفتن‌ دارد و به‌ قول‌ معروف‌ از هر انگشتش‌ ده‌ها هنر می‌ریزد. در زمینه‌های‌ بازیگری‌، اجرا،موسیقی‌ سنتی‌، خوانندگی‌، نویسندگی‌، شعر،روزنامه‌ نگاری‌ و… صاحب‌ نظر است‌. اجرای‌ او در نیمرخ‌ بدعتی‌ نو در برنامه‌های‌ گروه‌ جوان‌شبکه‌های‌ تلویزیونی‌ به‌ حساب‌ می‌آید، صدای‌گرمش‌ را نیز در تیتراژ‌ سریال‌ های متهم‌گریخت‌.. سریال‌ عشق‌ گمشده‌ ..زندگی‌ به‌ شرط خنده‌ و ترانه مادری شنیده ایم.

سینما

گرگ و میش (۱۳۸۵)
شش نفر زیر باران (۱۳۸۹)
در امتداد شهر (۱۳۸۹)

تلویزیون

سیر و سرکه (۱۳۹۰)
راستش را بگو (۱۳۹۱)
سریال یوسف پیامبر (۱۳۸۷)
سریال خواب بلند (1392)

خواننده

آلبوم ماه نی
آلبوم خورشید (۱۳۹۰) (با دکلمهٔ امین تارخ)
آلبوم روز رستاخیز (۱۳۹۱)

بیوگرافی امیرحسین مدرس

گفتگوی خانوادگی با امیرحسین مدرس و همسرش

ریسک شبکه نسیم

امیرحسن مدرس: در روزهای عید اجرای مسابقه «هوش برتر» را روی آنتن شبکه نسیم داشتم که در کنار برنامه «خندوانه» و سایر برنامه‌های خوب این شبکه جزو برنامه‌های پرمخاطب بودند. خوشبختانه این شبکه بسیار هوشمندانه عمل کرده و جای خود را در میان مخاطبان باز کرده است. این شبکه ریسک‌پذیر است و در روزهای نوروز هم وارد میدان شد و به احترام به خواست و سلیقه مردم برنامه‌هایی را تولید کرد که همه آنها پرمخاطب بودند.

عشق به بازیگری

امیرحسین مدرس: بازیگری را خیلی دوست دارم اما دلم نمی‌خواهد به هر قیمتی در این عرصه حضور داشته باشم و از آنهایی نیستم که دوست داشته باشم حتما در کارهای تصویری دیده شوم و به اصطلاح از یاد مردم نروم. پیشنهادهایی این اواخر داشته‌ام اما آنچنان که باید مرا جذب نکرده‌اند و با تعریفی که من از حضور خوب و موثر در یک سریال دارم مطابق نیستند؛ ضمن اینکه شرایط مالی پروژه‌ها هم برایم مهم است. دوست ندارم تعهد کاری‌ام یک طرفه باشد. در قراردادی که ما بازیگران آن را امضا می‌کنیم بندهای متعددی وجود دارد که ما را ملزم می‌کند در ساعت خاصی بیاییم و برویم، در زمان فیلمبرداری در کار دیگری حضور نداشته باشیم و… و اگر هر کدام از بندها را رعایت نکنیم باید خسارت بدهیم اما در هیچ جای این قرارداد نوشته نشده است اگر تهیه‌کننده یا شبکه به تعهداتش سروقت عمل نکند چه خواهد شد؟ به همین خاطر از نخستین پرسش‌های من از تهیه‌کننده این است که شرایط مالی پروژه چطور است؟

تفاوت اجرا و بازیگری

امیرحسین مدرس: معتقدم اجرا با بازیگری قابل مقایسه نیست. هرکدام از اینها فضا و ویژگی‌های خاص و متفاوت خود را دارد. اجراهایم را نمی‌توانم با نقش‌هایی که داشته‌ام مقایسه کنم و تنها وجه اشتراک اینها این است که در هر دو کار شما قرار است جلوی دوربین قرار بگیرید. من هم اجرا را دوست دارم و هم بازیگری را و در هر زمینه پیشنهاد خوب داشته باشم می‌پذیرم.

ازدواج دوم ما

بهار بهاردوست: آشنایی ما به واسطه یک دوست مشترک بود که ما را به هم معرفی کرد. بعد از آن رفت و آمد خانوادگی‌مان شروع شد و چند ماهی به این شکل معاشرت داشتیم. تا اینکه تصمیم به ازدواج گرفتیم.

امیرحسین مدرس: سال 92 عقد کردیم. ازدواج من و بهار ازدواج دوم ماست و هر دو سال‌ها پس از ازدواج اول‌مان مجرد بودیم.

عکس امیرحسین مدرس و همسرش

ملاک‌های انتخاب ما

امیرحسین مدرس: پیش از ازدواج وقتی با بهار صحبت می‌کردم  بارها تاکید می‌کردم که من به شدت اهل خانواده‌ام و دلم می‌خواهد کسی که قرار است مرا همراهی کند هم همین ویژگی را داشته باشد. شغل من به شکلی است که اگر سرکار باشم تمام حواسم معطوف به آن می‌شود. من برای کارم مطالعه، فکر و ایده‌پردازی می‌کنم و در کل وقت زیادی می‌گذارم تا کارم با به بهترین شکل انجام دهم. طبیعتا این روال، کلی انرژی طلب می‌کند و ممکن است تا مدتی نتوانم به خانه و خانواده‌ام رسیدگی کنم. حتی ممکن است کارم در شهرستان باشد و برای مدتی کلا از خانه دور باشم؛ به همین خاطر دوست داشتم همسری کنارم باشد که در نبودم غصه نخورم و با خود بگویم درست است که من در خانه حضور ندارم اما نیمه دیگر وجودم آنجاست و خیالم راحت است.

مساله دیگری که همیشه با بهار در مورد آن صحبت می‌کردم این بود که نگاهی منطقی به اتفاقات زندگی داشته باشیم و با هر مشکل کوچکی آشفته نشویم و صبر را سرلوحه زندگی‌مان قرار دهیم. اغلب مشکلات با صبر، گفت‌وگو و گذشت حل می‌شود و اگر هم نتوان آنها را حل کردم می‌توان مانند جویبار از کنارشان به آرامی گذشت. جویبار هرگز به خاطر وجود سنگ بر سر راهش از حرکت متوقف نمی‌شود و بالاخره راهی برای دور زدن مانع پیدا می‌کند. انسان‌ها هم می‌توانند در مقابل مشکلاتی که به نظر غیر قابل حل هستند همین رویکرد را داشته باشند.

ایمان داشتن و احترام به مسائل مذهبی، مدیریت خانه و خانواده، مهربانی، صداقت، تعامل خوب با مردم و اطرافیان و البته دستپخت خوب از دیگر اولویت‌هایم برای انتخاب همسرم بود. (می‌خندد)

بهار بهاردوست: خواسته‌های ما از زندگی مشترک کاملا تشابه داشت. یکی از ملاک‌هایم داشتن آرامش در زندگی زناشویی بود و دوست داشتم با کسی زندگی کنم که در کنارش آرامش پیدا کنم. تا پیش از ازدواج حسابی آدم پرشرو شوری بودم. (می‌خندد) اما وقتی کنار امیرحسین می‌نشستم و صحبت می‌کردیم آرامش ذاتی او به من هم منتقل می‌شد؛ به شکلی که می‌توانستم تا ساعت‌ها در کنارش بنشینم و گپ بزنیم.

امیرحسین بسیار مهربان و صادق است و به هیچ عنوان حاضر نمی‌شود حتی به خاطر به دست آوردن دل کسی به او دروغ بگوید.

علاقه به شغل همسرم

بهار بهاردوست: تا پیش از ازدواج با خودم فکر می‌کردم شغل امیرحسین جوری است که شاید شرایط را برایم سخت کند چون شغل من از این حرفه دور بود و آشنایی زیادی با این حرفه و مشکلاتش نداشتم اما پس از ازدواج خیلی راحت با او همراه شدم و حالا در برنامه‌هایی که در آنها اجرا دارد کنارش هستم. حتی خودش اغلب مواقع پیشنهاد می‌کند با او سر اجرا برم.

از بودن در کنار همسرم لذت می‌برم و دیدن امیرحسین وقتی روی استیج در حال اجرای برنامه است جزو بهترین لحظات زندگی‌ام است.

عکسی که به سرقت رفت

بهار بهاردوست: ما صرفا برای اطلاع‌رسانی به دوستان‌مان عکس عقدمان را در صفحه فیس‌بوک قرار دادیم و این عکس در مدت بسیار کوتاهی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. واقعا می‌توانم بگویم آن عکس به سرقت رفت و پس از پخش شدن آن در سایت‌ها ما با موجی از قضاوت‌های عجیب مواجه شدیم. ابتدا خیلی ناراحت شدم ولی وقتی با امیرحسین صحبت کردم به این نتیجه رسیدم که نباید به این حرف و سخن‌ها اهمیت داد.

امیرحسین مدرس: ما هیچ مراسمی نگرفتیم و فقط یک عقد ساده داشتیم با حضور خانواده درجه یک‌مان. حتی دوستان‌مان هم از ازدواج ما خبر نداشتند و ما فقط برای اطلاع آنها عکس عقدمان را روی صفحه فیس‌بوک قرار دادیم.

بهار بهاردوست: بعضی از مردم منتظرند ببینند در زندگی دیگران و به خصوص قشر هنرمند چه می‌گذرد تا شروع کنند به حرف زدن در مورد آن و قضاوت کردن.  اگر کسی واقعا خدا را قبول داشته باشد به خود اجازه نمی‌دهد دیگران را به راحتی قضاوت کرده و در موردش حرف بزند. خدا در انحصار قشر خاصی نبوده و متعلق به کسانی است که او را می‌پرستند و دوست دارند.  من همیشه خدا را در زندگی مد نظر داشته‌ام و خدا هم همیشه به من لطف داشته و تابه حال هر خواسته‌ای داشتم برآورده کرده است و از این بابت شاکرم.

امیرحسین مدرس: تعریف من از این مقوله تعریفی است که بزرگانی مانند امام موسی صدر و سید مهدی قوام دارند. افسوس می‌خورم به حال کسانی که خط کش معیارشان تنها ۳۰ سانتی‌متر است. کسی که خط‌کش۳۰ سانتی دارد از وجود لیزری که اگر آن را به سمت آسمان بگیرید معلوم نیست تا کجا پیش می‌رود بی‌خبر است. این آدم‌ها عادت کرده‌اند همه عالم و کائنات را با همان خط‌کش ۳۰ سانتی‌متری‌شان اندازه‌گیری کنند. اینها همان کسانی هستند که پیامبر اسلام برای هدایت‌شان مبعوث شد اما حتی پیامبر (ص) را هم با همان خط‌کش ۳۰ سانتی اندازه گرفتند.

علاقه به تهران گردی

بهار بهاردوست: علایق مشترک زیادی داریم. هر دو عاشق سفر هستیم؛ به خصوص دیدن اماکن تاریخی و شهرهای پر قدمت مورد علاقه‌مان است. در این سه سال که از ازدواج‌مان می‌گذرد ایام عید همیشه تهران بودیم و تهران‌گردی کردیم و هنوز هم در همین شهر خودمان جاهایی وجود دارد که ندیده‌ایم و به اصطلاح کشف نکرده‌ایم. (می‌خندد)

امیرحسین مدرس: همان طور که بهارجان گفتند خیلی اهل سفر هستیم. روزهای عید که تهران‌گردی می‌کنیم. از محله امام‌زاده یحیی (ع) و بازار بزرگ تهران و… شروع می‌کنیم تا کاخ‌ها و موزه‌ها‌ی شمال تهران و به شهرهای مختلفی مثل مشهد، کاشان، اصفهان، شیراز، کیش و… در این مدت سفر کرده‌ایم. رستوران‌گردی هم جزو علایق‌مان است. (می‌خندد) در انتخاب رستوران هم به غذای خوب فکر می‌کنیم نه به پُز خوب. (می‌خندد)

عکس های امیرحسین مدرس

مردم‌دار و مردمی

بهار بهاردوست: اوایل ازدواج‌مان به اینکه مدام زیر نگاه مردم باشم عادت نداشتم چون همیشه در محافل عمومی راحت رفت و آمد داشتم و هیچ‌وقت با چنین مساله‌ای برخورد نکرده بودم؛ مثلا برایم سخت بود که وقتی به رستوران می‌رویم همیشه چند چشم مراقب‌مان باشند و نتوانیم راحت قاشق را ببریم سمت دهان. (می‌خندد) ولی الان کاملا راحت هستم و خودم را معذب نمی‌کنم.

مردم به ما لطف دارند و امیرحسین هم ارتباط خیلی خوبی با مردم دارد و همیشه با گرمی با آنها حرف می‌زند. حتی گاهی پیش می‌آید امیرحسین متوجه شخصی که می‌خواهد با او عکس بگیرد نمی‌شود و من به او اطلاع می‌دهم. گاهی خودم با دوربین یا گوشی‌های‌شان از آنها عکس می‌گیرم.

البته یک وقت‌هایی ما هم دوست داریم حریم شخصی‌مان را داشته باشم؛ مثلا چند وقت پیش سفری به ابیانه داشتیم و هر قدمی که در این روستا برمی‌داشتیم امیرحسین را گوشه‌ای می‌کشیدند تا با او عکس بگیرند. (می‌خندد) تا اینکه من بالاخره گفتم:« خواهش می‌کنم عینک آفتابی بزن تا راحت بتونیم تو روستا راه بریم.» (می‌خندد)

امیرحسین مدرس: ارتباطم با مردم خیلی خوب است و از بودن در جمع مردم لذت می‌برم. من به راحتی وارد قهوه‌خانه می‌شوم و چای می‌خورم یا وارد ساندویچ‌فروشی‌های بدون میز و صندلی می‌شوم و ایستاده ساندویچ می‌خورم. به طباخی و کله‌پاچه‌فروشی هم می‌رویم و سیراب شیردان می‌خوریم. (می‌خندد) من مغز قلم خیلی دوست دارم و اگر به رستورانی بریم که در غذای‌مان قلم باشد آن قدر آن را به قاشق می‌کوبم تا مغزش را بخورم. این مواقع بهار می‌گوید:« وای خاک به سرم زشته.» (می خندد)

بهار بهاردوست: با خودم فکر می‌کنم اگر کسی هنگام کوبیدن قلم به بشقاب یا قاشق از ما عکس بگیرد چه؟ (می‌خندد)

همه بچه‌های ما

امیرحسین مدرس: من از ازدواج اولم یک پسر ۱۳ ساله به اسم ایلیا دارم که عاشقش هستم. ارتباط ما ارتباطی کاملا رفاقت‌آمیز است. شاید در بعضی خانواده‌ها ارتباط پدر و فرزند ارتباطی خشک و رسمی باشد و پدرها از موضع بالا به فرزند خود نگاه کنند اما در خانه ما این‌طور نیست. من و پسرم با هم شوخی می‌کنیم و از سرو کول هم بالا می‌رویم. (می‌خندد)

بهار بهاردوست: شعار دادن راحت است و هرکسی می‌تواند بگوید که فرزند همسرم را مثل بچه خودم دوست دارم ولی به نظرم باید در عمل این حرف‌ها را به اثبات رساند. کسانی که از نزدیک با ما در ارتباط هستند می‌دانند که من هم عاشق ایلیا هستم و او را فرزند خودم می‌دانم. اوایل من را بهارجان صدا می‌کرد و من هیچ وقت از او نخواستم به من مامان بگوید چون معتقد بودم باید خودش حس کند من می‌توانم مادرش باشم تا مرا به این نام خطاب کند. خوشبختانه این حس شکل گرفت و پسرم به شدت به من وابسته است و اگر کلمه زیبای « مامان » را می‌گوید واقعا از صمیم قلب است.  من از ازدواج اولم دو پسر به نام‌های پژمان و امیرحسین دارم که عاشق‌شان هستم. خوشبختانه آنها هم ارتباط خیلی خوبی با ایلیا دارند و همدیگر را داداش صدا می‌زنند.

عشق در امتداد عقل قرار دارد

بهار بهاردوست: ازدواج‌مان عاقلانه و عاشقانه بود و منطق و عقل‌مان در یک مسیر موازی پیش رفتند. پیش از ازدواج خوب همدیگر را شناختیم. البته برای من این طور نبود که با خودم فکر کنم چون عاشق امیر‌حسین هستم باید اگر فلان ایراد را داشته باشد بپذیرم و سعی کردم در مواجهه با همه چیز منطق را هم لحاظ کنم. شاید ازدواج برای خیلی از افراد مساله‌ای سهل و راحت باشد اما در واقع پروسه‌ای سخت و پیچیده است.

اینکه شما کسی را انتخاب کنید که یک عمر را  در کنار او سپری کنید نیاز به فکر و احساس توام با هم دارد. ارتباط زناشویی وقتی زیباست که طرفین بتوانند برای هم دوستان خوبی باشند و خوشبختانه من چنین حسی نسبت به همسرم دارم.

امیرحسین مدرس: من برخلاف تاریخ ادبیات‌مان که عقل و عشق را در برابر هم قرار داده‌اند فکر می‌کنم اتفاقا عشق در امتداد عقل قرار دارد؛ یعنی عشق منزلگاه نهایی عقل است. به این دلیل که شما تا وقتی با عقل‌تان کسی را انتخاب نکنید و با او آشنا نشوید امکان عاشق شدن میسر نخواهد شد. عقل به شما امکان آشنایی و قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد، وقتی در نهایت عقلانیت انتخاب کنید می‌توانید مدعی باشید که عاشق هم شده‌اید.

عکس امیرحسین مدرس

عشق به موسیقی

امیرحسین مدرس: سال‌هاست در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنم و تا به حال 5 آلبوم موسیقی با صدای من منتشر شده است. سه‌تار، تنبور و دف می‌زنم. تعداد زیادی تیتراژ برنامه و سریال خوانده‌ام و سال پیش هم در برج میلاد کنسرت داشتم. خوشبختانه از این کنسرت استقبال شد و اجرایی خوب و حرفه‌ای داشت. مجموعه بچه‌هایی که در آن کنسرت حضور داشتند از دوستان حرفه‌ای بودند و با وجود ناهماهنگی‌ها و مشکلاتی که در سالن برج میلاد برای برگزاری کنسرت وجود دارد این اجرا بسیار موفق بود. بسیاری از افرادی که در عرصه موسیقی فعالیت دارند مهمان ما بودند و نحوه اجرا را دوست داشتند و اگر هم نقدهایی داشتند بسیار سازنده بود. اگر امکانش فراهم شود خیلی دوست دارم باز هم برای دوستداران موسیقی کنسرت داشته باشیم.

بهار بهاردوست: تا پیش از ازدواج‌مان بیشتر اهل موسیقی پاپ بودم اما بعد از ازدواج بیشتر با موسیقی سنتی آشنا و به آن علاقه‌مند شدم؛ به صورتی که الان بیشتر موسیقی سنتی گوش می‌کنم. صدای امیرحسین را هم خیلی دوست دارم همینطور نوای سازش را؛ البته بعضی وقت‌ها بدجنسی می‌کند و کم ساز می‌زند. (می‌خندد)

جعبه گل‌های من

بهار بهاردوست: ارزش معنوی هدیه‌ها همیشه برایم مهم‌تر از بهای مادی‌شان است. من یک جعبه دارم و تابه حال هر گلی که امیرحسین برایم خریده خشک کرده و در آن جعبه نگه داشته‌ام و این بهترین هدیه‌ای است که از همسرم گرفته‌ام.

امیرحسین مدرس: شاید برای دوستانی که این گفت‌وگو را می‌خوانند این مطلب جالب باشد. در زندگی هر فردی فراز و نشیب‌هایی وجود دارد چون در مقاطعی از زندگی برایم پیش آمده که بی‌پول بوده‌ام اما برخی تصور می‌کنند ما بسیار ثروتمند هستیم و قراردادهای میلیونی می‌بندیم و… ولی واقعا به جز چند نفر که تعداد شان از انگشتان دست هم فراتر نمی‌رود از این خبرها نیست. پیش آمده مثلا روز زن باشد و من پولی برای خرید هدیه نداشته‌ام و به بهارجان گفته‌ام هدیه‌ات باشد طلبت. (می‌خندد)

بهار بهاردوست: بدون اغراق می‌گویم همین که امیرحسین روز تولدم یا روز زن را به من تبریک بگوید برایم کافی است و بیشتر از هر هدیه‌ای خوشحالم می‌کند.



:: بازدید از این مطلب : 125
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

امیرحسین صدیق

بیوگرافی امیرحسین صدیق

امیرحسین صدیق متولد ۸ آبان ۱۳۵۱ در نیشابور بازیگر تئاتر ، سینما و تلویزیون می باشد. وی پدرش علی صدیق را زمانی که ۷ سال بیشتر نداشت در سانحه تصادف رانندگی از دست داد. اوج درخشش او در شماری از ساخته‌های مرضیه برومند کارگردان مشهور ایرانی بوده است.

شانس او حضور در مجموعه آثار مرضیه برومند بود. او توانست در این آثار توانائی خود را بروز بدهد که انصافاً هم از پس چند نقش کاملاً متفاوت به خوبی برآمد. به‌خصوص در مجموعه‌های زی زی گولو، خودرو تهران 11، هتل، مربای شیرین و…

قافله (مجید جوانمرد، 1371)
زی زی گولو (مجموعه تلویزیونی، مرضیه برومند، 1373)
ماجراهای آقای اصل تهرانی (مجموعه، مرضیه برومند، 1374)
شب روباه (فیلم / مجموعه، همایون اسعدیان، 1375)
در سرزمینی دیگر (به نمایش درنیامد، مجید جوانمرد، 1375)
خودرو تهران 11 (مجموعه تلویزیونی، مرضیه برومند، 76-1375)
دیروز و فردا (فیلم کوتاه، ایرج کریمی، 1376)
هتل (مجموعه تلویزیونی، مرضیه برومند، 1377)
نسل سوخته (اپیزود سوم، رسول ملاقلی پور، 1378)
ورثه آقای نیکبخت (مجموعه تلویزیونی، مرضیه برومند، 1378)
داستان یک شهر 1 (مجموعه تلویزیونی، مرضیه برومند، 1378)
دختری به‌نام تندر (حمیدرضا آشتیانی پور، 1379)
مربای شیرین (مرضیه برومند، 1379)
این زمینی‌ها (مجموعه تلویزیونی، 1379)
کاراگاه شمسی و مادام (مجموعه، مرضبه برومند، 1380)
بدون شرح (مجموعه تلویزیونی، مهدی مظلومی، 1381)
عشق تنهاست و … (فیلم کوتاه، امید بنکدار، کیوان علی محمدی، 1381)

عکس امیرحسین صدیق با همسرش

مصاحبه با امیرحسین صدیق

اگر بازیگر نبودید دوست داشتید چه کاره می شدید؟

نجار، مجسمه ساز،‌ نقاش. در همه این زمینه ها استعداد داشتم و اگر در این حوزه ها ادامه می دادم شاید موفق تر از الان بودم.

دوست دارید با چه کارگردانی کار کنید که تا به حال کار نکرده اید؟

داریوش مهرجویی را تا سال 78 تا «هامون»‌ به شدت دوست داشتم، مسعود کیمیایی را تا دهه 70 و کیانوش عیاری را تا قبل از اینکه در سریال «هزاران چشم» بازی کنم که البته بعد از همکاری پشیمان شدم. ولی در کل دوست دارم که با فیلمسازان جوان کار کنم.

دوست داشتید چه نقشی را بازی کنید که بازی نکرده اید؟

نقش های منفی را دوست داشتم که یکبار بازی کردم. در کل نقش هایی که دور از شخصیت خودم باشد را دوست دارم.

آیا بوده بعد از سالها از نحوه بازیتان خجالت بکشید؟

خجالت نه! ولی کار بد زیاد داشتم که وقتی بعد از سالها به آن نگاه کردم گفتم ای کاش این‌طور نمی‌شد. ولی من در آن برهه زمانی همه تلاشم را کرده بودم و در ضمن یک سریال یا فیلم سینمایی کاری گروه است و به قدرت و ضعف یک نفر وابسته نیست.

در بازیگری الگوی خاصی داشتید؟

نه. اگر از کسی بازی خوبی ببینم با دقت نکات مثبت آن را در ذهنم نگه می‌دارم و اگر در نقشی فرصتش پیدا شود از آن استفاده می کنم.

فکر می‌کنید رابطه مردم با سینما بهتر است یا تلویزیون؟

تلویزیون. چون هم رایگان است هم فراگیر است و به راحتی در خانه همه پیدا می شود. ولی از نظر کیفی از سطح خوبی برخوردار نیست و واقعا مخاطب را سرگرم نمی کند.

به نظر شما دستمزد بازیگران منصفانه است؟

نه! اول باید ببینیم به نسبت چه مشاغلی می سنجیم. اما به نظر من در هر صورت ارقام عادلانه ای نیست و خیلی کم است. شاید برای یک پروژه در کوتاه مدت رقم زیادی باشد اما آنها همه ماه های سال را سر کار نیستند و فروشندگان هم همه اجناس را با آنها 2برابر حساب می‌کنند.

برخی‌ها درباره دستمزد بازیگران جدید اعتراض دارند، این اعتراض ها چقدر بجاست؟

سینما و بازار آزادش مخاطب خاصی دارد که باید کاری را بپسندد تا دستمزد بالای بازیگرانش را معقول بداند. سینما بازار عرضه و تقاضاست و اگر کسی این بازار را بشکند عیبی ندارد و تصمیم با تهیه کنندگان است که برای فیلمشان به یک بازیگر حرفه ای پول بدهند یا از بازیگران آماتوری استفاده کنند که حاضرند پولی را هم به تهیه کننده پرداخت کنند.  الان دستمزدهای تلویزیون به مراتب وحشتناک تر شده و 3 یا 4 بازیگر هستند که همیشه در همه سریال ها هستند و پول خوب می گیرند و نمی دانم چه کسانی درباره حضور آنها تصمیم می گیرند!

آیا پول بازیگران از پارو بالا می‌رود؟

فقط پول فوتبالیست ها که مستقیما از بیت المال تغذیه می کنند از پارو بالا می رود. ما فقط به خاطر زرق و برق اسممان مجبوریم پول بیشتری خرج کنیم. حالا دیگر نه تنها هندوانه فروش ها هم از ما پول بیشتری نسبت به سایرین می گیرند بلکه دولت هم توهم ثروتمندی ما را دارد. من مدت هاست یک پرونده مالیاتی به مبلغ 2میلیون تومان برای فیلم «میم مثل مادر»‌ در اداره مالیات دارم. من در آن فیلم نقش کوتاهی داشتم که فقط به عشق مرحوم ملاقلی پور بازی کردم و قراردادی با منوچهر محمدی نبسته ام . اصلا هم یادم نیست که پولی برای آن نقش گرفتم یا نه. حالا بعد از اینهمه سال باید مالیات قرارداد نبسته و پول نگرفته را به دولت بدهم. آن هم 2میلیون تومان!

بازیگران ما چقدر به مبانی نظری بازیگری تسلط دارند؟

من به کلاس بازیگری و دانشگاه سینما رفتن اعتقاد زیادی ندارم. به نظر من بخش اعظم بازیگری به جوشش هنری و استعداد ذاتی مربوط است. استعدادی که اگر وجود داشته باشد باید در راستای دانشگاه و کلاس و کار عملی و تئاتر هدفمند شود و در مسیر درست قرار گیرد.

بیوگرافی امیرحسین صدیق

برخی عنوان می‌کنند که مانکن‌های خوش چهره جای بازیگران واقعی را گرفته‌اند. به نظر شما رابطه چهره با سینما چیست؟

من مخالف حضور چهره ها نیستم. در همه دنیا در دوره های مختلف خوشگل ترها بازار را نگه داشته اند زیرا یک سری از فیلم ها خواه نا خواه نیاز به چهره دارند تا توجه قشر نوجوان و جوان را به خود جلب کند و آنها را به سینما بکشاند. اما متاسفانه در کشور ما وقتی چیزی ناگهان مد می شود بدون توجه به جوانب و شرایطش مرتب از آن استفاده می کنیم . مثلا وقتی در سینما فلان تیپ چهره و فلان رنگ چشم مد شد ما بدون توجه به ظرفیت های بازیگری آن افراد در همه ژانرها و نقش های مختلف از آن استفاده می کنیم تا تکراری شود و خوب نفروشد. بعد سراغ یک سری چهره دیگر می رویم . از جهت دیگر خود این چهره ها به دلیل پرکار بودن و روی بورس بودن هیچ وقت به فکر ارتقاء خودشان نیفتادند به همین دلیل در تاریخ سینما ماندگار نشدند و کارکردهای کوتاه مدت داشتند.

آیا بازیگران با رسیدن به دوره پیری تمام می‌شوند؟

متاسفانه در ایران بله. ولی در همه جای دنیا با رسیدن به سن پیری تازه پخته می شوند و حتی درسن 90سالگی چه بازی های قوی و کارآمدی از خود نشان می دهند.

فیلمفارسی چیست؟

چاقو دست زنجان،‌ کلاه شاپو ،‌ شالگردن سفید، رقاصه در کاباره!

چقدر به سالمندان هم صنف خود سر می‌زنید؟

در حد اینکه سر کار آنها را ببینم و کمی قبل و بعد هر پروژه باهم تماس تلفنی داشته باشیم زیرا شرایط زندگیم اجازه نمی دهد که دائم به آنها سر بزنم. ولی همیشه سر هر کاری که می روم به فراخور پذیرش تهیه کننده و کارگردان آنها را معرفی می کنم و سعی می کنم به آنها نان برسانم.

چرا اغلب مراسم‌های تشییع هنرمندان خلوت است؟

به دلیل اینکه مراسم پیرترها درست اطلاع رسانی نمی شود وگرنه اگر مردم بدانند جایی بازیگرهای جوان و چهره می آیند حتما همه هجوم می آورند و آنجا را رونق می دهند . مثلا یادم نمی رود که تشییع جنازه سروش خلیلی چقدر بد اطلاع رسانی شد و چقدر سوت و کور برگزار شد.

چرا زندگی شخصی تعداد قابل توجهی از بازیگران دچار مشکل می‌شود؟

شکل کلی زندگی هنرمندان به دلیل مشخص نبودن ساعت کاری و محل کار و ثبات درآمد مانع از یک زندگی خوب می شود اما اگر درک مقابل وجود داشته باشد می توان نمونه های موفقی را هم پیدا کرد. من شاهد ازدواج دوستان زیادی مثل شقایق فراهانی ،‌ سحر ولدبیگی ،‌ افسانه چهره آزاد و غیره بودم که زندگی موفقی دارند. البته زندگی شخصی خانم های هنرپیشه به مراتب بهتر از زندگی آقایان است.

دوست داشتید در هالیوود بازی می‌کردید؟

بله. حداقل آنجا پولم را می گرفتم. آنجا مزه واقعی سینما را می چشیدم. سینما یک هنر وارداتی است که ما مثل همه چیزهای وارداتی از آن درست استفاده نمی کنیم و فقط ادایش را در می آوریم و حتی ادای درستی هم در نمی آوریم. گاهی فکر می کنم اگر در سینمای هند،‌عراق یا پاکستان بازیگری می کردم الان آدم راحت تری بودم و با حرص خوردن کمتر زندگی بهتری داشتم.

چرا در بین مردم این اعتقاد وجود دارد که بازیگران تقیدات مذهبی و اخلاقی ندارند؟

نه. این اصلا صحت ندارد. من همکارانی رو می شناسم که گاهی خودم از سطح تقیدشان تعجب می کنم. ولی این دیدگاه به 2دلیل در بین مردم جا افتاده است. یکی اینکه کلیشه های سینمای غرب بر آزادی و بی قید و بندی است و همین مقایسه ما با آنها این تفکر را شکل می دهد. دوم اینکه چون نگاه هنرمندان به دنیای اطراف متفاوت است رنگ شرک و کفر می گیرد. اما هر هنرمندی موظف است که به جهان اطرافش نگاه متفاوتی داشته باشد.

چرا فیلم‌ها با ژانر دفاع مقدس مورد توجه مردم قرار می‌گیرد؟

زیرا سفارشی ساخته می شود. زیرا در ممیزی هایمان تصمیم داریم همه جبهه ای ها را قدیس و مطهر و همه عراقی را احمق نشان دهیم و این کلیشه ها دیگر در ذهن مخاطب جایی ندارد و آنها را پس می زند.

اگر روزی علیه ایران جنگ شود، شما برای دفاع شرکت می‌کنید؟

من کلا به جنگ علاقه زیادی دارم. ولی حضورم در جنگ به عوامل مختلفی بستگی دارد. اگر در مقابله با اعراب باشد حتما شرکت می کنم.

عکس امیرحسین صدیق

چرا هنرپیشه‌های هالیوود همه جا مثل سومالی در سیاست های خارجی شرکت دارند ولی هنرپیشه های ما نیستند؟

در کشورهای جهان چندمی مثل ما شرکت هنرمندان در سیاست جواب نمی دهد. سیاست گذاری جامعه ما اجازه چنین اظهار نظر به هنرمندان نمی دهد.

چقدر از اجناسی که مصرف می‌کنید ایرانی است؟

من تا چندسال پیش روی جنس ایرانی خریدن تعصب خاصی داشتم ولی بعد که قیمت ها روز به روز گران تر شد و کیفیت ها کمتر تعصبم را از جنس ایرانی برداشتم و روی نخریدن کالای چینی گذاشتم.

بحث فساد در سینما موضوعی است که بازیگران زیادی درباره آن صحبت کرده‌اند، این موضوع چقدر صحت دارد؟

در هر محیطی امکان فساد وجود دارد ولی من شخصا به نکته ای که گفتید برخورد نکردم. شاید این اتفاق در رده های پایین تر مثلا بین سیاه لشکرها برای رسیدن به سینمای حرفه ای باشد،‌ اما معضل شایع و فراگیر سینما محسوب نمی شود.

اگر یک میلیارد پول داشتید با آن چه می‌کردید؟

یک آپارتمان درتهران می خریدم. که وقتی در محل زندگیم در روستای کمرد پردیس بومهن گازوئیل نمی دهند و موتورخانه خاموش می شود، جایی در تهران داشته باشم!

آخرین کتابی که خواندید که می‌توانید به مردم پیشنهاد بدهید؟

«سالار مگس ها» که داستان یک گروه نوجوان برای سفر به جزیره ای زیباست.

بزرگترین آرزوی شما چیست؟

سلامتی و خوشحالی اطرافیانم که دوستشان دارم.

عکس های امیرحسین صدیق

چند اسم و کلمه را نام میبریم و احساستان را درباره آنها بگوئید :

عزت الله انتظامی؟

استاد بداخلاق

علی نصیریان؟

آقای محترم

محمد علی کشاورز؟

ماشاا…

نیوشا ضیغمی؟

ذهنیتی ندارم

شهرت؟

ظرفیت

سینمای ایرانی؟

موفقیت بین المللی ، عدم اقبال داخلی

شریفی نیا؟

چی بگم که به کسی برنخورد!!

هالیوود؟

«برفوش»

دفاع مقدس؟

کاش انحصاری نبود

بهترین فیلمی که دیده‌اید؟

«میتینگ»

بدترین فیلمی که دیده‌اید؟

هر فیلمی که احمدپورمخبر و خاله قزی و علی صادقی و امثال آن در آن بازی کنند.

جایی که به شعورتان توهین شده است؟

بعضی مواقع در سیاست.

بدترین صحنه از فیلمی که دیدید؟

صحنه ای در زیر گذر مترو با بازی مونیکا بلوچی در فیلم «بازگشت ناپذیر»

تا بحال حسودی کردید؟

فراوان. هر وقت بیکار می شوم حسودی می کنم.

مهم‌ترین اتفاق جهان؟

خوبی. اتفاقی که این روزها کم می افتد.

مهمترین اتفاق ایران طی سال‌های اخیر؟

انتخاب آقای روحانی

صلح؟

سفید

خانه سینما؟

عجیب ولی واقعی.



:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

امیرحسین رستمی

بیوگرافی امیرحسین رستمی

نام : امیر حسین
نام خانوادگی : رستمی
تاریخ تولد : 1354/11/12
همسر : پوراندخت الستی
فرزند : یک پسر به نام ارشیا

امیرحسین رستمی متولد 12 بهمن 1354 است.

امیرحسین رستمی در سال 1378 با خانم پوراندخت الستی ازدواج کرد و یک پسر به نام ارشیا دارد.

او از سال 1377 کار خود را در عرصه بازیگری با فیلم هزاران ستاره به کارگردانی رامبد جوان آغاز کرد.

پس از آن در اسپاگتی در هشت دقیقه که آن هم ساخته رامبد جوان بود بازی کرد.

بیوگرافی امیرحسین رستمی

تئاتر

1391 کلمه سکوت کلمه

1391 کمی بالاتر

1393 سیستم گرون هلم

سینمایی

1384     اسپاگتی در هشت دقیقه

1385     رئیس

1385     فقط چشماتو ببند

1386     خاک آشنا

1387     شاه کلید

1388     ریسمان سبز

1388     چاه دیو

1389     مهاجر

1389     زنان ونوسی، مردان مریخی

1389     یک عاشقانه ی ساده

1390     سورپرایز

1390     بوسیدن روی ماه

1391     زن. مرد. زندگی…

1391     عملیات مهد کودک

سریال تلویزیونی

1377     هزاران ستاره

1386     مرد هزار چهره

1389     آسمان همیشه ابری نیست

1389     نون و ریحون

1388     وضعیت سفید

1388     شمس العماره

1389     سه، پنج، دو

1391     یه تیکه زمین

1391     دختران حوا

1391     همسایه ها

1392 پژمان

1392 دودکش

1393    آخرین بازی

عکس های امیرحسین رستمی

مصاحبه امیرحسین رستمی

چه سالی ازدواج کردید؟

_ سال ۷۷ عقد و سال ۷۸ ازدواج کردم

کم سن و سال بودید که وارد زندگی مشترک شدید؟

_ ۲۴ ساله بودم ، بعد از اینکه دانشگاهم تمام شد ازدواج کردم.

قصد ازدواج داشتید یا پیش آمد؟

_ من از 17 ، 18 سالگی قصد ازدواج داشتم ( با خنده ) چون آدمی نیستم که بتوانم تنهایی زندگی کنم. من از سه چیز می ترسم : تنهایی ، ارتفاع و هواپیما . حتی در نوجوانی زیاد اهل بیرون رفتن و بازیگوشی نبودم.

مصاحبه امیرحسین رستمی

تک فرزند هستید؟

_ یک خواهر بزرگ تر از خودم دارم ، زیاد با هم خوب نبودیم چون طرز فکر جا افتاده ای داشت ولی من اینطور نیستم.

ارتباطتان با پدر و مادرتون چطور بود؟

_ تا ۱۷,۱۸ سالگی به مادرم وابسته بودم و بعد از آن برعکس شد. حس کردم پدرم را خیلی دوست دارم و دلم براش تنگ می شود.

با همسرتان خانم پوراندخت الستی چطور آشنا شدید؟

_ از طریق یکی از دوستان دانشگاهی ام به یکدیگر معرفی شدیم.

عکس امیرحسین رستمی

خانواده چقدر برای ازدواج حمایتتان کردند؟

_ خانواده موافق اکثر تصمیم های من بودند. غیر از سفر رفتن که تکروی می کردم و سفر می رفتم تا درس بخوانم و … . خانواده برای ازدواج برنامه ریزی دیگری داشتند و یکی از آنها این بود که دوست داشتند با فامیل ازدواج کنم. در مورد ازدواجم خوب و بد ماجرا را به خودم سپردند و خدایا شکر با همسرم و پسرم خوشبختم.

چقدر برای ترک دنیای تجرد و ورود به دنیای تاهل آمادگی داشتید؟

_ آمادگی نداشتم. موقعی که ازدواج کردم تا یک سال سختی کشیدم. چون فکر می کنم آنقدر بزرگ نشده بودم که مسئولیت زندگی را بپذیرم (با خنده)

الان کنار بازیگری شغل دیگری هم دارید؟

_ بله ، بیزینس می کنم و در این زمینه بسیار عالی هستم. من جوان ترین عضو اتاق بازرگانی ایران در دبی هستم. خب دیگه اصولا آدم باهوشی هستم و کارهای بازرگانی زیادی انجام می دهم (با خنده)

امیر حسین رستمی

وقتی با همسرتان آشنا شدید بازیگر بودید؟

_ نه سال ۷۲ در دانشگاه هنر دوره دیدم.سال ۷۶ نزد آقای سمندریان یک دوره ای را گذراندم.بعد در دوره سربازی رهایش کردم .بازیگر شدن را دوست داشتم به خاطر اینکه می خواستم خواننده شوم!اصلا فکر نمی کردم که اولین عنصر خوانندگی یعنی صدا را ندارم (با خنده).بعد از ازدواج مدتی به خارج کشور رفتم و دوره های آموزشی بازیگری دیدم و برگشتم و کار را جدی ادامه دادم.

همسرتان موافق بودند؟

_ بله من را تشویق کرد.چون علاقه ام را می دانست اما خواست حواسم باشد که چه کاری انجام می دهم و اینکه زندگی مان از بین نرود.

رابطه ات با پسرت ارشیا چطور است؟

_ من الان همه چیزم ارشیا است.البته وقتی ارشیا به دنیا آمد تا یک سال اول با او مشکل داشتم.

چرا؟

_ چون مدام گریه می کرد.

این جمله را شنیده اید که به شما نمی آید پدر باشید؟

_ خیلی زیاد.علاوه بر این شنیده ام که به من نمی آید ازدواج کرده باشم. حتی بعضی وقت ها باور نمی کنند ارشیا پسر من است و من پدر ارشیا



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه همبرگر ، طرز تهیه همبرگر مخصوص و خوشمزه

طرز تهیه همبرگر مخصوص

مواد لازم

گوشت چرخ کرده با چربی 20 درصد 500 گرم
آرد سوخاری مقدار لازم
تخم مرغ 1 عدد
پیاز 1 عدد
سیر 2 عدد
نمک و فلفل سیاه مقدار لازم

طرز تهیه همبرگر مخصوص

ابتدا گوشت را خوب پهن کنید. سپس تخم مرغ ، سیر و پیاز ( ریز رنده کنید و اب ان را بگیرید ) و نمک و فلفل را در مرکز گوشت پهن شده بریزید و اطراف گوشت را به طرف مرکز جمع کنید و شروع به ورز دادن گوشت نمائید.

گوشت را با دستان خود ورز دهید تا بافت بهتری داشته باشید ، تا جایی ورز دهید که احساس کنید مواد بخوبی با یکدیگر ترکیب شده اند ، بار دیگر گوشت را پهن کنید و آرد سوخاری را روی گوشت پهن شده بریزید ، مقدار آرد سوخاری بسته به نوع آرد متفاوت میباشد.

برای بدست اوردن مقدار دقیق ارد سوخاری باید پس از پاشیدن مقداری ارد گوشت را چند دقیقه ورز دهید ، اگر پس از این مدت مشاهده کردید که گوشت بافت نرم و ابدار و در عین حال خوبی دارد پس ارد شما کافی بوده است ، اگر گوشت کمی شل و بد فرم بود میتوانید مقداری دیگر آرد سوخاری به ان اضافه کنید اما مراقب باشید که زیاد آرد نریزید تا گوشت پس از پخت خشک نشود.

گوشت اماده شده را به قسمت های دلخواه تقسیم کنید و هر قسمت را به شکل یک دایره  ای در اورید ، دایره های اماده همبرگر را روی کاغذ روغنی یا کیسه فریزر قرار داده و برای یک ساعت درون یخچال قرار دهید. سپس داخل ماهیتابه سرخ یا روی کباب پز کباب کنید.

نکته :

میتوانید همبرگرها را بصورتی که گفته شد درون فریز منجمد نموده و در موقع لزوم از انها استفاده کنید ، برای سرو میتوانید از پنیر ، کاهو ، کلم ، گوجه ، خیار شور و … استفاده کنید.

برای : 6 نفر
حاضر است در : 120 دقیقه

طرز تهیه همبرگر با سویا

مواد لازم

گوشت کوبیده 250 گرم
سویا خشک نصف لیوان
سیب زمینی 1 عدد
سیر 2-3 حبه
پیاز 1 عدد
آرد نخودچی 1 قاشق
آویشن 1 قاشق
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه همبرگر با سویا

سویا را 30 دقیقه در آب یا شیر قرار دهید. سپس خوب آبکشی کنید و با فشار دست آب اضافی اش را بگیرید و به همراه گوشت 2 بار چرخ کنید.

در دور دوم چرخ کردن سیر ، پیاز و سیب زمینی را نیز با آن چرخ نمائید ، در پایان آرد نخودچی ، آویشن ، نمک و فلفل را به آن افزوده و به صورت گرد در اورده و در روغن سرخ کنید یا کباب نمائید.

پس از آماده شدن همبرگر آن را با نان همبرگر ، سالاد ، سیب زمینی و سس قرمز یا سفید سرو نمائید. البته مواد همراه همبرگر بر حسب سلیقه افراد متفاوت میباشد.

توجه :

بدلیل چرخ کردن نیازی به ورز دادن گوشت نیست. استفاده از آویشن نیز به دلخواه میباشد ، بجای ارد نخودچی از آرد سفید هم میتوانید استفاده کنید.

حاضر است در : 30 دقیقه

طرز تهیه همبرگر

طرز تهیه همبرگر مک دونالد

همبرگرهای مک‌دونالد یکی از خوشمزه ترین و لذیذترین انواع همبرگر است.

تهیه همبرگر خانگی یکی از سالم‌ترین و لذت‌بخش‌ ترین فست‌فودها در منزل است. برای این منظور کافی است به چند نکته توجه کنید.

نکته قابل توجه برای تهیه همبرگر خانگی این است که زمان ترکیب مواد از مخلوط کردن هر یک از مواد لازم برای تهیه همبرگر به طور جداگانه خودداری کنید و تنها زمانی که کلیه مواد را به گوشت اضافه کردید مواد را به آرامی با یکدیگر مخلوط نمایید.

همچنین اگر به دنبال یک همبرگر رژیمی هستید، می‌توانید زرده تخم مرغ و آرد سوخاری را از دستور حذف کنید و یا به مقدار کمتری استفاده نمایید.

برای رسیدن به نتیجه مطلوب بهتر است پس از ترکیب مواد و قالب زدن مواد را به مدت یک ساعت در یخچال استراحت دهید، سپس برای سرخ کردن آن اقدام نمایید. لایه‌های همبرگر را بوسیله نایلون و یا کاغذ‌روغنی از هم جدا کنید.

مواد لازم

گوشت چرخ‌شده
500 گرم

پیاز قرمز
1/4 پیمانه

زرده تخم مرغ
2 عدد

آرد سوخاری
1/4 تا 1/2 پیمانه

سس کچاپ
1 قاشق غذاخوری

سس خردل
1 قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه
به میزان لازم

طرز تهیه همبرگر خانگی به روش مک دونالد

ابتدا 2 عدد زرده تخم مرغ را به گوشت اضافه کنید. گوشت مورد استفاده در این دستور گوشت گوساله بدون چربی می‌باشد.

پیاز را نگینی ریز خرد کنید و به گوشت اضافه کنید.

سس کچاپ را بیفزایید.

یک قاشق غذاخوری سس خردل را اضافه کنید. در صورت تمایل از مقداری پودر سیر نیز استفاده نمایید.

در این مرحله آرد سوخاری را بسته به ذائقه خود بین 1/4 تا 1/2 به مخلوط اضافه کنید. از مخلوط کردن تک تک مواد بپرهیزید.

نمک و فلفل را به مقدار لازم بسته به ذائقه خود اضافه کنید.

کلیه مواد را با یکدیگر به آرامی ترکیب کنید.

پس از آماده سازی مواد گوشتی، مواد را به 6 تا 8 قسمت مساوی تقسیم نمایید و به کمک رینگ و یا درب شیشه قالب بزنید. توجه داشته باشید اگر از درب ظروف برای قالب زدن استفاده می‌کنید می‌بایست کف آن را با کیسه پلاستیکی بپوشانید تا هنگام خارج کردن مواد، شکل ظاهری آن از بین نرود. همچنین توصیه می‌شود وسط گوشت را خالی کنید تا زمان سرخ کردن به طور یکنواخت سرخ شوند.

در این مرحله بهتر است گوشت‌های قالب زده را به مدت یک ساعت درون یخچال استراحت دهید و سپس اقدام به سرخ کردن آن نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه مربای آلبالو ، طرز تهیه مربای آلبالو خوش رنگ

طرز تهیه مربای آلبالو

مواد لازم

آلبالو 1 کیلوگرم   .   شکر 1 کیلوگرم   .   آبلیمو 1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای آلبالو

دم آلبالوها را بگیرید ، سپس آنها را شسته و هسته آنها را طوری جدا کنید که آلبالوها له نشوند ؛ شکر را لای آلبالوها بریزید و بگذارید آلبالوها یک روز در یخچال بمانند تا به آب بیفتند.

روز بعد مواد را روی حرارت متوسط قرار دهید و پس از اینکه 10 دقیقه جوشید آلبالوها را از آب آن جدا کنید و آبلیمو را اضافه کنید و بگذارید تا شربت قوام بیاید سپس آلبالوها را به شربت قوام آمده اضافه نمایید ( اگر آلبالو زیاد بجوشد رنگ خود را از دست داده و له میشود ، به این دلیل آلبالوها را از شربت ان جدا کنید ، اگر آب آلبالو زیاد بود میتوانید بعنوان شیره شربت از آن استفاده کنید ).

نکته :

هیچگاه از قاشقی که خوب تمیز نشده برای هم زدن مربا استفاده نکنید چون موجب میشود مربا زود کپک بزند.

نشانه قوام آمدن مربا :

مقداری از شربت را در قاشقی بریزد ، اگر شیره پس از خنک شدن سریع از قاشق نریخت یعنی که شربتش قوام آمده است.

دلیل کپک زدن مربا :

شکر آن کم باشد ، قوام نیامده باشد ، کاملا پخته نشده باشد.

طرز تهیه مربای آلبالو

دلیل شکرک زدن مربا :

این حالت معمولاً در مرباها و شیره ها دیده می‌شود ، وقتی مربا یا شیره بیش از حد بجوشد یا آنکه شیرینی آن کم باشد شکرک می‌زند و برای رفع آن باید در شربت یا مربا کمی آب جوش و مقداری آبلیمو اضافه کنید و بگذارید چند جوش بزند تا شکرک ان از بین برود.

طرز تهیه مربای گیلاس

مواد لازم

گیلاس
3 کیلو

شکر
2.5 کیلو

وانیل
یک سوم قاشق چایخوری

طرز تهیه مربا گیلاس

گیلاس ها را بشوئید و هسته آنها را درآورید. سپس لابه لای آنها شکر بپاشید و بگذارید.

یک شب تا صبح، در یک جای خنک بماند تا آب بیندازد. بعد قابلمه را روی حرارت اجاق قرار دهید.

تا با حرارت یکنواخت بجوشد. وانیل را هم به آن اضافه کنید.

وقتی شربت مربا قوام آمد، آن را امتحان کنید.بعد از آماده شدن مربا آن را از روی حرارت بردارید.

شما می توانید از گیلاس های صورتی رنگ هم به همین صورت مربا تهیه کنید.

این مربا هم بسیار خوش رنگ و هم خوشمزه است.



:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 6 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه میرزا قاسمی ، طرز تهیه میرزا قاسمی گیلانی

طرز تهیه میرزا قاسمی گیلانی

میرزا قاسمی توسط محمد قاسم خان که در زمان ناصرالدین شاه قاجار  والی حاکم رشت بود ابداع شده و توسط وی گسترش یافت و به نام او نیز نام گذاری شد .

طرز تهیه میرزا قاسمی روش اول

مواد لازم

– بادمجان = 5 عدد متوسط
– گوجه فرنگی تازه = 2 عدد
– سیر = یک بوته
– تخم مرغ = 3 عدد
– روغن و فلفل و نمک = به مقدار لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی روش اول

در ابتدا بادمجان ها را کباب می کنیم ( شما می توانید بادمجان ها را داخل فر و یا روی آتش کباب کنید ) سپس پوست آنها را کنده و سرهای بادمجان ها را جدا می کنیم ؛ پس از آن بادمجان ها را ساطوری می نماییم .

حال نوبت به گوجه ها می رسد ؛ گوجه فرنگی ها را در آب جوش ریخته و پوست آنها را میگیریم و سپس خرد می کنیم.

سیر را کوبیده و داخل روغن داغ که از قبل درتابه و روی اجاق آماده شده است میریزیم تا کمی سیر ها سرخ شود.

سپس بادمجان ها و گوجه های آماده شده را به همان تابه اضافه کرده و سرخ می کنیم ؛ این کار را تا زمانی که آب آنها کشیده شده و کمی روغن بیافتد ادامه می دهیم.

حال کمی نمک و فلفل به آن اضافه می کنیم و مایه را در یک طرف تابه قرار می دهیم و در طرف دیگر خالی تابه تخم مرغ ها را شکسته و مخلوط می کنیم و انقدر هم می زنیم تا بسته شده و سرخ شود.

بعد بادمجان ها و تخم مرغ ها (یعنی تمام محتویات تابه) را با هم مخلوط می کنیم.

میرزا قاسمی ما آماده شده و می توانید آنرا در دیس کشیده و سرو کنید.

طرز تهیه میرزا قاسمی

طرز تهیه میرزا قاسمی روش دوم

مواد لازم

– بادمجان شرین و قلمی = 4 عدد
– سیر تازه = 1 بوته و اگر تازه نیود نصف بوته
– گوجه فرنگی تازه و رنده شده = 5 عدد متوسط
– رب گوجه فرنگی = 1/2 قاشق غذاخوری
– نمک و فلفل = به میزان لازم
– لیمو ترش = 1 عددد
– تخم مرغ = 4 عدد
– زرد چوبه = 1 قاشق چای خوری پر

طرز تهیه میرزا قاسمی روش دوم

ابتدا بادمجان ها را کباب کنید ( تا زمانی که پوست بادمجان ها ذغال نشود میبایست روی آتش بماند و اگر یک سیخ چوبی به بادمجان ها بزنیم به راحتی داخل بادمجان فرو رود) بعد از این عمل بادمجان ها را کنار گذاشته تا سرد شوند.

گوجه را رنده کرده و سیر را ساطوری کنید ؛ سپس 1 استکان روغن زیتون داخل تابه بریزید و تا حدی که روغن زیاد داغ نشود تابه را روی شعله بگذارید بماند ؛ سپس سیر ساطوری و زردچوبه را به روغن اضافه کنید و 10 ثانیه با شعله متوسط تفت بدهید.

بلافاصله بادمجان ها را که پوست کنده و ساطوری شده اند را به مواد اضافه کنید. سپس 1 دقیقه تفت بدهید و بعد از آن پوره گوجه را به مواد اضافه کنید و درب تابه را گذاشته و شعله اجاق را کمی پایین بیاورید و اجازه بدهید تا آب مواد کشیده شود.

سپس آب لیمو و رب را اضافه کنید و 1 دقیقه تفت دهید و در آخر نمک و فلفل را اضافه کنید.

حال نوبت تخم مرغ ها است که البته توجه کنید تخم مرغ ها را روی مواد شکسته و بدون این که هم بزنید درب تابه را گذاشته و شعله کم کنید تا تخم مرغ ها نیز بسته شود .

بعد از پختن کامل تخم مرغ ها ؛ آنها را تکه تکه کنید و میرزا قاسمی را هم بزنید.

میرزا قاسمی هم اکنون آماده است.

نکات تکمیلی در مورد میرزا قاسمی

میرزا قاسمی جزء غذای محلی و گیلانی میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30 دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 15 دقیقه میباشد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 4 نفر مناسب میباشد .



:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه ماکارونی ، طرز تهیه ماکارونی دمی ایرانی

طرز تهیه ماکارونی دمی ایرانی با گوشت چرخ کرده

مواد لازم

ماکارونی خشک 300 گرم
گوشت چرخ کرده 200 گرم
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
پیاز 1 عدد
پودر سیر 1/2 قاشق چایخوری
پودر دارچین 1/3 قاشق چایخوری
فلفل دلمه ای کوچک 1 عدد
پودر آویشن 1/2 قاشق چایخوری
آبلیمو و نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه ماکارونی دمی ایرانی با گوشت چرخ کرده

داخل قابلمه ای را از آب پر کنید و مقداری نمک و روغن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش بیاید ، پس از به جوش آمدن آب ماکارونی را اضافه کنید و با چنگال کمی هم بزنید تا رشته های ماکارونی به هم نچسبند. ماکارونی را پس از 5 – 7 دقیقه با آب سرد آبکشی کنید و کناری قرار دهید تا آب اضافی اش برود.

پیاز را ریز خرد کنید و در مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود. سپس گوشت چرخ کرده و فلفل دلمه ای خرد شده را اضافه کنید و تفت دهید تا گوشت سرخ شود ، در ادامه نمک ، فلفل ، پودر دارچین ، پودر سیر و رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید. در آخر مقداری آبلیمو اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.

ته قابلمه مقداری روغن بریزید و سیب زمینی های حلقه شده بچینید ، مقداری ماکارونی روی سیب زمینی ها بریزید و روی آن مقداری مایه ماکارونی بریزید ( 2-3 لایه به همین صورت داخل قابلمه را پر کنید ) ، لایه آخر را با ماکارونی پوشش دهید و پودر آویشن را روی آن بپاشید ، در قابلمه را بگذارید و با حرارت کم اجازه دهید به مدت 35 – 45 دقیقه ماکارونی دم بکشد.

پس از پخت ماکارونی را از روی حرارت بردارید ، در قابلمه را بردارید و 10 دقیقه صبر کنید تا ماکارونی کمی خنک شود سپس در ظرف برگردانید و بهمراه سس گوجه فرنگی سرو کنید.

نکته ها :

در زمان آبکشی ماکارونی را زیاده از حد نجوشانید تا خمیر نشود و همچنین رشته های ماکارونی را با آب سرد کاملا بشویید و از هم جدا کنید ، در صورت تمایل برای خوشرنگ تر شدن ماکارونی 1 قاشق چایخوری زعفران دم کرده به مایه ماکارونی اضافه کنید.

طرز تهیه ماکارونی با مرغ

مواد لازم

ماکارونی فرمی     400 گرم
زیتون     به مقدار لازم
سینه مرغ یا فیله مرغ     350 گرم
خامه     200 گرم
گوجه فرنگی پوره شده     400 گرم
فلفل دلمه هر رنگی که دوست دارید     1 عدد
پیاز     1 عدد بزرگ
نمک و فلفل     به مقدار لازم
پنیر پیتزا     250 گرم

طرز تهیه ماکارونی با مرغ

ابتدا ماکرونی را با آب جوش و نمک پخته و آبکش کرده و کنار میگذاریم. در تابه ای روغن ریخته و پیاز ها را در روغن سرخ میکنیم و سینهای مرغ را به اندازه های متوسط خرد میکنیم و داخل پبازها ریخته و به همراه زردچوبه و فلفل و نمک خوب سرخ میکنیم  و بعد هم پوره گوجه فرنگی رو اضافه میکنیم و میگذاریم 10 دقیقه بپزد،ولی نه دیگه همه آب گوجه کشیده بشه و بعد هم خامه رو اضافه میکنیم و زیتون ها…

ظرفی که مخصوص باشه برای فر را برمیداریم و ماکارونی ها را میریزیم داخلش و بعد هم مواد را روی ماکارونی ها میریزیم و در اخر هم پنیر پیتزا و در طبقه وسط فر با درجه حرارت مناسب،تا زمانی که پنیر آب شود و رویش کمی رنگ بگیرد.

طرز تهیه ماکارونی

طرز تهیه ماکارونی با قارچ

مواد لازم

ماکارونی
۴۰۰ گرم

قارچ
۳۰۰ گرم

پیاز
۱ عدد بزرگ

فلفل دلمه ای
۱ عدد

سیر
۱-۲ حبه

گوجه فرنگی
۲ عدد

رب گوجه
۱ قاشق غذاخوری

سیب زمینی
۱-۲ عدد

نمک، فلفل و زردچوبه
به مقدار دلخواه

روغن
یک سوم پیمانه

طرز تهیه ماکارونی با قارچ

پیاز و فلفل دلمه ای را خلال کنید. گوجه ها را نصف کرده پس از درآودن هسته آنها را خلال کنید. قارچ ها رابه ورقه های ۲-۳ میلیمتری خرد کنید. سپس در ماهیتابه مناسبی نصف روغن را ریخته.

ابتدا پیاز و سپس به ترتیب فلفل دلمه ای،سیرخردشده، قارچ و رب گوجه را در آن تفت داده و گوجه فرنگی و نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کرده، کمی آب بریزید تا سس غلیظی مواد را دربرگیرد.

ماکارونی را ۱۰ دقیقه در آب جوش و نمک جوشانده آبکش کنید. کف قابلمه مناسبی را روغن ریخته و با سیب زمینی حلقه شده بپوشانید.سپس ماکارونی و مواد تهیه شده را لایه لایه ریخته و آن را ۳۰دقیقه روی حرارت ملایم دم کنید.



:: بازدید از این مطلب : 90
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه مربای هویج ، آموزش درست کردن مربا هویج

طرز تهیه مربای هویج

مواد لازم

هویج 500 گرم  .  شکر 500 گرم  .  آب 2 لیوان  .  گلاب 2 قاشق غذاخوری

آبلیمو 1 قاشق غذاخوری  .  خلال پسته در صورت تمایل مقداری  .  هل مقداری

طرز تهیه مربای هویج

هویج ها را پوست بگیرید و رنده کنید سپس درون قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا هویج ها کمی نرم شده و رنگ آنها تغییر کند.

شکر ، آبلیمو ، آب ، گلاب و دانه های هل را به هویج اضافه و مخلوط کنید و به مدت 2 ساعت اجازه دهید با حرارت ملایم مربا بپزد و جا بیفتد ؛ مربای هویج را پس از اماده شدن از روی حرارت بردارید و خلال پسته را اضافه کنید ، پس از اینکه مربا سرد شد داخل شیشه بریزید و در یخچال قرار دهید.

نکته :

هیچگاه از قاشقی که خوب تمیز نشده برای هم زدن مربا استفاده نکنید چون موجب میشود مربا زود کپک بزند.

مربای هویج

نشانه قوام آمدن مربا :

مقداری از شربت را در قاشقی بریزید ، اگر شیره پس از خنک شدن سریع از قاشق نریخت یعنی که شربتش قوام آمده است.

دلیل کپک زدن مربا :

شکر مربا کم باشد ، قوام نیامده باشد ، کاملا پخته نشده باشد.

دلیل شکرک زدن مربا :

این حالت معمولاً در مرباها و شیره ها دیده می‌شود ، وقتی مربا یا شیره بیش از حد بجوشد یا آنکه شیرینی آن کم باشد شکرک می‌زند و برای رفع آن باید در شربت یا مربا کمی آب جوش و مقداری آبلیمو اضافه کنید و بگذارید چند جوش بزند تا شکرک ان از بین برود.



:: بازدید از این مطلب : 82
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه مربای توت فرنگی ، آموزش مربای توت فرنگی خوش رنگ

طرز تهیه مربای توت فرنگی

مواد لازم

توت فرنگی 1 کیلوگرم  .  شکر 1 کیلوگرم  .  آبلیمو 2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربای توت فرنگی روش اول

دم توت فرنگی ها را بگیرید ، سپس آنها را شسته و از وسط نصف کنید ؛ شکر را لابلای توت فرنگی ها بریزید و بگذارید 24 ساعت در یخچال بمانند تا توت فرنگی ها آب بیندازند.

توت فرنگی ها را درون قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش بیاید ، هنگام جوشیدن کف روی مربا را بگیرید ، پس از اینکه شربت مربا قوام آمد قابلمه را از روی حرارت بردارید.

برای آماده شدن مربای توت‌فرنگی به حدود نیم‌ساعت زمان نیاز است و هر چه این مدت طولانی‌تر باشد مربا تیره تر میشود ؛ در پایان کار آبلیمو را برای جلوگیری از شکرک زدن اضافه کنید و این کار را حتما در انتهای پخت انجام دهید تا مربا تیره نشود ، در قابلمه را در زمان پخت باز بگذارید تا مربای توت فرنگی تیره نشود.

 

مربای توت فرنگی

 

طرز تهیه مربای توت فرنگی روش دوم

برخی ها مربای توت فرنگی را به روش دیگری اماده میکنند ، در  این روش پس از شستشوی توت فرنگی‌ها مقداری شکر را در یک لیوان آببریزید و روی شعله اجاق بگذارید تا بجوشد ، در مدت زمان جوشیدن آب و شکر ، کف روی آب را بگیرید و پس از آنکه شربت کمی غلیظ شد توت فرنگی‌ها را به آرامی داخل شربت بریزید و بگذارید روی شعله اجاق گاز چند دقیقه بجوشند تا پخته شوند.

نکته :

هیچگاه از قاشقی که خوب تمیز نشده برای هم زدن مربا استفاده نکنید چون موجب میشود مربا زود کپک بزند.

نشانه قوام آمدن مربا :

مقداری از شربت را در قاشقی بریزد ، اگر شیره پس از خنک شدن سریع از قاشق نریخت یعنی که شربتش قوام آمده است.

دلیل کپک زدن مربا :

شکر آن کم باشد ، قوام نیامده باشد ، کاملا پخته نشده باشد.

دلیل شکرک زدن مربا :

این حالت معمولاً در مرباها و شیره ها دیده می‌شود ، وقتی مربا یا شیره بیش از حد بجوشد یا آنکه شیرینی آن کم باشد شکرک می‌زند و برای رفع آن باید در شربت یا مربا کمی آب جوش و مقداری آبلیمو اضافه کنید و بگذارید چند جوش بزند تا شکرک ان از بین برود.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه مربای سیب ، روش تهیه مربای سیب

طرز تهیه مربای سیب

مواد لازم برای تهیه مربا سیب

سیب خرد شده                 یک کیلو

شکر                                یک کیلو

آب لیمو                            یک چهارم فنجان

گلاب                               یک چهارم لیوان

زعفران                            یک چهارم قاشق چای خوری

با این مقدار مواد لازم به اندازه 7 کاسه ماست خوری از ”‌ مربا سیب“ خواهیم داشت.

طرز تهیه مربا سیب

یک کیلو شکر و یک لیوان آب را در یک قابلمه ریخته تا به جوش آید (در صورت نیاز می‌توان آب و شکر جوش آمده را از صافی گذراند تا آشغال‌های آن گرفته شود)

سیب را خرد کرده، به آب و شکر اضافه می‌کنیم سپس کمی زعفران و گلاب به آن اضافه می‌کنیم تا با شعله متوسط حدود نیم ساعت الی 45 دقیقه بپزد و قوام آید. (برای تعیین قوام مربا، نوک قاشق از شربت مربا را در یک نعلبکی ریخته تا سرد شود. اگر غلظت مناسب بود، مربا قوام آمده است) در آخر یک چهارم فنجان آب لیمو ترش تازه یا آب نارنج را اضافه کرده، دو جوش بزند، شعله را خاموش می‌کنیم.

در قابلمه را گذاشته تا مربا سرد شود. سپس مربا را در ظرف در بسته ریخته، در یخچال قرار می‌دهیم تا آماده پذیرایی شود.

طرز تهیه مربای سیب گلاب

طرز تهیه مربای سیب گلاب

مواد لازم مربای سیب گلاب

سیب
3000 گرم

شکر
3000 گرم

گلاب
به مقدار لازم

آب
5 فنجان

طرز تهیه مربای سیب گلاب

سیب های رسیده بی الک را نازک پوست گرفته.

هسته اش را در آورده آب تمیز در ظرف ریخته.

قطعات سیب را با یک استکان آبلیمو در آن بریزید و شکر را رویش ریخته.

روی آتش ملایم بار کنید تا قوام بیاید .همینکه قوام آمد.

گلاب به آن زده دو سه جوش که خورد بر دارید و در ظرف بریزید.



:: بازدید از این مطلب : 135
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 5 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه کیک تولد ، طرز تهیه سریع کیک تولد

طرز تهیه کیک تولد ساده

مواد لازم برای تهیه کیک

آرد سفید         2 لیوان
روغن              1 لیوان
شیر               1 لیوان
شکر               1 لیوان
تخم مرغ           3 عدد
بکینگ پودر        2 قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک تولد ساده

ابتدا آرد را با بکینگ پودر یک بار الک می کنیم . شکر و تخم مرغ را در ظرفی ریخته و با چنگال خوب می زنیم تا خوب سفت و سفید شوند. روغن و شیر و آرد و بکینگ پودر را به مخلوط شکر و تخم مرغ اضافه میکنیم و خوب هم میزنیم. قالب کیک را چرب کرده و کمی آرد به کف و اطراف ظرف می ریزیم, مایه کیک را در قالب می ریزیم سپس فر را گرم کرده و به مدت نیم ساعت کیک را با درجه حرارت 170 داخل فر قرار می دهیم تا کاملا پخته شود. بعد از پخت کامل و سرد شدن با خامه تزیین میکنیم.

نکات در مورد کیک تولد

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 10 دقیقه است
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 30 دقیقه میباشد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .

طرز تهیه کیک تولد عروسکی

مواد لازم

کره                                    200 گرم

شکر                                  یک و نیم فنجان

تخم مرغ                            4 عدد

وانیل                                 2 قاشق چای خوری

آرد                                     دو و نیم فنجان

شیر                                  1 فنجان

مواد لازم برای تزئین

خامه                                300 میلی لیتر

شکر                                1 قاشق غذا خوری

وانیل                                نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه کیک تولد عروسکی

* قالبی که برای پخت این کیک در نظر گرفته ایم به شکل گلدانی به قطر دهانه 19 سانتیمتر و قطر قاعده 5 سانتیمتر و طول 14.5 سانتیمتر می باشد.

* دمای فر را روی 180 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید.

* سطح داخلی قالب را با مقدار زیادی کره کاملاً بپوشانید و داخل آن یک قاشق غذاخوری آرد بریزید. قالب را کاملاً تکان دهید تا همه سطح آن از آرد پوشیده شود. بعد آرد اضافی را بیرون بریزید.

* با یک همزن برقی حدود 2 دقیقه کره را بزنید تا رنگ آن روشن تر شود و به صورت کرم دربیاید. سپس شکر را به تدریج به آن اضافه نمایید.

* به این ترتیب که هر بار، یک سوم شکر را اضافه نموده و آن را با همزن برقی کاملاً به هم بزنید.

* تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید و بعد از اضافه نمودن هر کدام از آن ها، مواد را حدود یک دقیقه به هم بزنید.

* وانیل را بیفزایید و بعد از افزودن آن، مواد را همچنان به هم بزنید.

* آرد را الک نمایید و نیمی از آن را همراه با نیمی از شیر به ترکیب کره اضافه کنید. بعد از اینکه مواد را کاملاً به هم زدید، باقیمانده آرد و شیر را بیفزایید و دوباره مواد را کاملاً با هم مخلوط کنید. (دقت کنید برای تهیه یک کیک خوشمزه و یکدست، لازم است مواد را کاملاً بعد از هر مرحله، خیلی خوب به هم بزنید).

* خمیر کیک را داخل قالب بریزید. برای جلوگیری از بیرون ریختن خمیر، بهتر است قالب را داخل سینی فر قرار دهید. خمیر کیک را حدود 45 الی 50 دقیقه در فر بگذارید.

* زمان پخت وقتی کامل می شود که اگر یک چاقو را در کیک فرو ببرید و بیرون بکشید، محتویات کیک به آن نچسبد.

* قالب را از فر بیرون بیاورید و به مدت 15 دقیقه صبر کنید تا کیک داخل آن سرد شود. سپس به کمک یک چنگال، لبه های کیک را از قالب جدا نموده و آن را خارج کنید.

* صبر کنید کیک کاملاً سرد شود. بعد با استفاده از چاقوی دندانه دار، سطح کیک را مرتب و صاف کنید.

* حالا کیک را برگردانید. طوری که قاعده بزرگ تر پایین و قاعده کوچک تر، در بالا قرار بگیرد.

* در مرکز قاعده کوچک کیک، با قاشق سوراخی ایجاد کنید و پاهای عروسک را داخل آن بگذارید. طوری که بدنه و سر آن کاملاً راست، بالای کیک قرار بگیرد.

* برای تزئین دامن عروسک، خامه و شکر و وانیل را خیلی خوب به هم بزنید تا کاملاً با هم مخلوط شوند.

*  قالب ستاره را روی دهانه کیسه مخصوص خامه، بگذارید. سه چهارم خامه را داخل کیسه بریزید. بهتر است ابتدا دهانه کیسه را روی یک کاسه نگه دارید و آن را فشار دهید تا اینکه خامه به صورت یک دست از آن بیرون بیاید. ستاره های خامه ای را روی دامن عروسک بچینید. میان هر ردیف از آن ها، یک ردیف جای خالی نگه دارید.

* مقداری رنگ خوراکی قرمز را به باقیمانده خامه اضافه نمایید و به هم بزنید تا صورتی رنگ شود.  این بار ستاره های خامه ای صورتی را در فاصله خالی میان ستاره های سفید، بچینید.

* توجه داشته باشید که زمان پخت به اندازه کیک بستگی دارد. اگر قالبی که برای کیک استفاده می کنید، کوچک تر از قالب ذکر شده است، زمان پخت کمتر و اگر قالب بزرگ تر باشد، زمان پخت نیز بیشتر است. در ضمن کیک هایی که در قالب های مخروطی شکل پخته می شوند، ممکن است سطح بالایی آن ها صاف و یکدست نباشد که در این صورت می توانید با چاقوی دندانه دار، آن را صاف و مرتب کنید.

می توانید برای راحتی بیشتر، روز قبل از سرو، کیک را آماده نمایید و در ظرف دربسته ای در یخچال نگه دارید. چند ساعت پیش از سرو، آن را با خامه تزئین نمایید و تا زمان پذیرایی، در یخچال بگذارید.

طرز تهیه کیک تولد

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی

مواد لازم

آرد 2 لیوان
شکر 1 لیوان
پودر کاکائو 10 قاشق غذاخوری
کره 100 گرم
شیر ولرم 1/2 لیوان
تخم مرغ 4 عدد
شکلات تخته ای 100 گرم
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
نمک 1/4 قاشق چایخوری

طرز تهیه کیک تولد شکلاتی

شکلات تخته ای و کره را داخل کاسه ای بریزید و روی حرارت بخار آب قرار دهید تا آب شود سپس شکر و پودر کاکائو را اضافه و مخلوط کنید ، پس از مخلوط کردن مواد باید شیر ولرم را اضافه کنید ، کمی هم بزنید و از روی حرارت بخار آب بردارید و کناری قرار دهید تا مایه شکلاتی خنک شود.

تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بشکنید و با همزن بزنید تا کف کند سپس مایه شکلاتی را به تخم مرغ های زده شده اضافه کنید و با همزن کمی بزنید و پس از اینکه مواد مخلوط شدند بکینگ پودر و نمک را اضافه کنید و مجدد بزنید تا مایه کیک یکدست شود.

پس از اینکه مایه کیک یکدست شد آرد را روی مایه کیک الک کنید و به آرامی با قاشق مخلوط کنید ( کم کم ارد را الک کنید و دورانی و در یک جهت هم بزنید تا مایه کیک آماده شود ) ، پس از اتمام کار مایه کیک را داخل کاسه ای بریزید و روی آن را با پلاستیک بپوشانید و به مدت 2 ساعت در جای گرمی قرار دهید تا استراحت کند.

ته قالب کیک کاغذ روغنی بیندازید و دیواره های قالب را نیز چرب کنید سپس مایه کیک را در قالب بریزید و داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 45 تا 60 دقیقه قرار دهید ( دمای فرها متفاوت میباشد و باید پس از 45 دقیقه کیک را بررسی کنید، خلال چوبی یا چاقویی را وارد کیک کنید و اگر تمیز بیرون آمد یعنی کیک شکلاتی پخته است ).

پس از پخت کیک را از فر خارج کنید و کمی صبر کنید تا کیک خنک شود سپس کیک را از قالب خارج کنید و به 2 یا 3 لایه برش بزنید ، میان لایه های کیک را با خامه فرم گرفته یا سس شکلاتی یا خامه شکلاتی و … تزیین کنید ، برای روی کیک نیز میتوانید از شکلات تخته ای خرد شده و … استفاده کنید.



:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه کیک یزدی ، طرز تهیه کیک یزدی خانگی خوشمزه

طرز تهیه کیک یزدی

مواد لازم

آرد 1 و 1/2 لیوان
شکر 2/3 لیوان
روغن مایع 2/3 لیوان
ماست یا شیر ولرم 1/2 لیوان
گلاب 2 قاشق غذاخوری
تخم مرغ 2 عدد
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
پودر هل مقداری

طرز تهیه کیک یزدی

تخم مرغ ها را داخل کاسه ای بشکنید و 2 دقیقه با همزن بزنید. سپس شکر را اضافه کنید و خوب مخلوط کنید تا شکر حل شود و مایه کیک یکدست شود.

ماست ، روغن مایع و گلاب را به مایه کیک اضافه و مخلوط کنید سپس مواد خشک ( آرد ، بکینگ پودر ، کمی پودر هل ) را کم کم به مایه کیک اضافه و آرام مخلوط کنید تا مایه کیک یکدست شود.

داخل قالب کیک یزدی یا مافین را با کپسول های کاغذی پر کنید و داخل هر کپسول تا 2/3 از مایه کیک بریزید و قالب را داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است 10 – 15 دقیقه قرار دهید تا روی کیک ها طلایی شود.

کیک را پس از پخت از فر خارج کنید و اجازه دهید خنک شود سپس سرو کنید ( در صورت تمایل میتوانید برای تزیین کیک یزدی پیش از پخت مقداری کنجد یا پودر پسته روی کیک ها بپاشید ).

طرز تهیه کیک یزدی اصل یزد

طرز تهیه کیک یزدی اصل یزد

مواد لازم

تخم مرغ : 2 عدد

وانیل : 1 قاشق چایخوری

جوش شیرین : 1 قاشق چای خوری

هل : مقداری

شکر : 150 گرم

آرد : 300 گرم

روغن مایع : 150 گرم

ماست : 100 گرم

طرز تهیه کیک یزدی اصل

همه مواد را به جز آرد با هم به خوبی به وسیله ی هم زن برقی مخلوط می کنیم تا پف کرده و سفت شود بعد از آن آرد را الک می کنیم و آرام آرام به مواد اضافه می کنیم و با قاشق هم می زنیم تا گلوله نشود.

خمیر را درون قیف می ریزیم و کاغذ شیرینی چرب شده را داخل کاسه های مخصوص کیک  می گذاریم و از مایع درون ان می ریزیم. بعد از اتمام کار کیک ها را درون فر با درجه حرارت 280 سانتی گراد می چینیم تا کیک ها پف کرده و روی آنها قهوه ای شود.



:: بازدید از این مطلب : 201
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه لازانیا

طرز تهیه لازانیا

مواد لازم برای 6 نفر

نوار لازانیا      400 گرم
سوسیس ریز خرد شده      200 گرم
ژامبون ریز خرد شده      100 گرم
قارچ خلال شده      5-6 عدد متوسط
فلفل دلمه ای ریز خرد شده      یک عدد کوچک
مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده     روی هم 100 گرم
پیاز ریز خرد شده     یک عدد متوسط
گوجه فرنگی     دو عدد میکس شده
اورگانو ، فلفل سیاه     به مقدار لازم
سس گوجه فرنگی     به مقدار لازم
پنیر پیتزای رنده شده و ورقه ای     به مقدار لازم
سس سفید مخصوص     یک استکان

طرز تهیه لازانیا

در ظرف نسبتا بزرگی تا دو سوم آب میریزیم همراه با یک قاشق چایخوری نمک و مقداری روغن مایع میگذاریم بجوشد . بعد نوار های لازانیا را یکی یکی و به دقت داخل آب در حال جوش قرار دهید و بعد از 8-10 دقیقه آب کش کنید .

نکته : موقع آبکش کردن حتما کمی آب سرد روی آنها باز کنید . تا حرارت داخل نوارهای لازانیا باعث خمیر شدن آن در زمان پخت نشود .

در ظرفی مقداری روغن بریزید بعد به ترتیب این مواد را اضافه کنید :

پیاز ریز خرد شده، 3-5 دقیقه بعد سوسیس ریز خرد شده بعد از 5 دقیقه مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده، بعد از اضافه کردن مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده به دلیل خاصیت جذب سریع روغن توسط سویا، نیاز دارید تا کمی روغن به تابه اضافه کنید . بعد از تغییر رنگ کامل مواد قارچ را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا کمی رنگش عوض شود ( زیاد هم سرخ نشود بهتر است ) و در آخر ژامبون را همراه فلفل دلمه ای ریز خرد شده به مواد اضافه کنید . 2-3 دقیقه بعد گوجه فرنگی های میکس شده را به مواد بیفزاید و خوب هم بزنید. در این مرحله میتوانید کمی فلفل سیاه و اورگانو نیز به مایع لازانیا اضافه کنید . وقتی مواد خوب با هم مخلوط شدند شعله را خاموش کنید و اجازه دهید کمی سرد شوند .

کف و دیواره های یک ظرف ( ترجیحا ) پیرکس را با مقدار خیلی کمی روغن چرب کنید تا نوارهای لازانیا در آخر پخت به راحتی از ظرف جدا شوند . بعد کف ظرف را یک لایه نوار لازانیا پچینید و روی آن را یک لایه خیلی نازک سس گوجه فرنگی بریزید و با مایع لازانیا که اکنون کمی سرد شده است ، بپوشانید ، بعد روی مواد را اورگانو بپاشید ، یک لایه کامل پنیر پیتزا رنده شده بریزید ( طوری که تمام سطح مواد را بپوشاند ) و بعد دوباره یک لایه نوار لازانیا بچینید و  همین مراحل را تکرار کنید تا نوارتان تمام شود ! یا مایع لازانیا و یا فضای ظرف !!

در آخر هم با سس سفید مخصوص کل سطح لازانیا را کامل بپوشانید و یک لایه پنیر پیتزای رنده شده بپاشید و در آخر هم سطح ظرف را با پنیر پیتزای ورقه ای بپوشانید .

سس سفید مخصوص لازانیا

مواد لازم

آرد سفید     1 قاشق غذا خوری سر پر
کره      25 گرم
نمک ، فلفل سیاه      به مقدار لازم
شیر      یک لیوان

طرز تهیه

ابتدا آرد را کمی تفت دهید بدون روغن و کره و قبل از اینکه رنگش شروع به تیره شدن کند ، کره را به آن بیفزائید و مدام هم بزنید تا کره نسوزد و به خورد آرد برود . وقتی کره آب شد و رنگ آرد کمی برگشت ، نمک و فلفل را اضافه کنید و خوب هم بزنید تا یک دست شود .

در این مرحله شیر را آرام آرام به ظرف اضافه کنید و تند تند هم بزنید تا مواد ته نگیرند .

تا زمانی مواد را روی حرارت نگه دارید که مایع شما تبدیل به یک سس غلیظ شود .

دلیل استفاده از این سس در پخت لازانیا : جلوگیری از خشک شدن لازانیا هنگام گریل شدن ؛ و همچنین به دلیل داشتن شیر مانع از پخش شدن مواد در اثر حرارت میشود .

ظرف شما آماده قرار گرفتن داخل فر ( یا مایکرو فر )  است :

در صورت استفاده از فر ، نیم ساعت قبل از استفاده فر را با حرارت 220 درجه گرم کنید بعد ظرف را در طبقه وسط به مدت نیم ساعت قرار دهید .

در صورت استفاده از ماکروفر ، پایه بلند مخصوص گریل را وسط سینی گردان قرار دهید و ظرف را روی آن بگذارید ، بهتر است از برنامه پخت ترکیبی + گریل استفاده کنید . در این صورت با قدرت 450 و زمان 20 دقیقه به نتیجه مطلوب میرسید .

نکته : اگر از این دستور استفاده کردید یا از دستور فر، در یک استکان کوچک تا نصف آب بریزید و زیر چهارپایه گریل بگذاید تا مانع از خشک شدن لازانیا شود .

اگر از دستور گریل خالی استفاده کردید 30-40 دقیقه زمان لازم است ( بسته به نوع مایکروفر ) در این روش از ترفند استکان آب استفاده نکنید .

** منظور از ظرف نسبتا بزرگ : اندازه ظرف به حدی باشد که نوار های لازانیا به راحتی و بدون نیاز به شکستن در آن جای بگیرند . تا نوار های سالم و بدون ترک خوردگی داشته باشید .

نکته :

سعی کنید مواد را یک دست خرد کنید تا هنگام برش زدن لازانیا به مشکل بر نخورید .

این روش ، روش اصلی و در واقع طریقه پخت لازانیا است . شما میتوانید مواد اصلی را به دلخواه تغییر دهید . مثلا میتوانید به جای سوسیس و کالباس و گوشت چرخ کرده ، از کدو و بادمجان و سویا بدون گوشت چرخ کرده استفاده کنید ( لازانیای سبزیجات )  یا هر چیز دیگری که میل داشتید …

راجع به سویا . برای دست یافتن به طعم بهتر سویا ، پیشنهاد میکنم از دو ساعت قبل سویا را به جای آب معمولی در شیر خیس کنید . این عمل هم باعث از بین رفتن بوی ( به نظر بعضی ها ) بد سویا میشود و هم طعم بهتری به سویا میدهد ؛ و قبل از استفاده سویا را در آبکش بریزید و اجازه دهید کاملا خشک شود .

لازانیا

طرز تهیه لازانیا لقمه ای

یک روش دیگر و ساده تر ( ساده تر هنگام خوردن البته ! ) برای تهیه لازانیا وجود دارد :

دو عدد نوار لازانیا را به صورت یک علامت + روی هم قرار دهید . وسط این + را کمی سس قرمز بریزید و با مایع لازانیا پر کنید و روی آن اورگانو و پنیر و … بپاشید و یکی یکی نوار ها را ببندید و در نهایت روی آن سس سفید مخصوص را بریزید و باقی مراحل که مثل همان روش قبلی است . البته اگر به مزه پنیر علاقه دارید یک ورق درسته پنیر روی آن بگذارید نتیجه بهتری خواهید گرفت .  میتوانید از یک چوب خلال برای ثابت نگه داشتن نوار ها استفاده کنید ( در صورت نیاز )

قرار دادن یک لایه ضخیم پنیر ورقه ای مانع از زیادی سرخ و خشک شدن لازانیای لقمه ای میشود و در ضمن برای کسانی که به طعم پنیر علاقه دارند یک لقمه بسیار لذیذ به شمار میرود …

طرز تهیه لازانیا با مرغ

مواد لازم برای 4 نفر

لازانیا :                            16 عدد
سُس تند :                       یک قاشق غذاخوری
سُس گوجه فرنگی :           دو قاشق غذاخوری
مرغ پخته و ریش شده :      دو پیمانه
پنیر پیتزای رنده شده :        دو پیمانه
قارچ خرد شده :                 دو پیمانه
آویشن :                           یک قاشق چای خوری
پیاز خرد شده :                 یک عدد
روغن برای سرخ کردن :      به میزان لازم
پیاز حلقه شده :               برای تزئین
گشنیز یا جعفری خرد شده : برای تزئین

طرز تهیه لازانیا با مرغ

روغن را درون تابه داغ کرده و پیاز را در آن تفت بدهید تا طلایی شود.

مرغ را نیز به آن افزوده و کمی تفت دهید.

سُس تند و سُس گوجه فرنگی را درون تابه بریزید و قارچ، آویشن و در صورت نیاز مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید و کنار بگذارید.

لازانیا را در قابلمه ی بزرگی از آب جوش، نمک و روغن بجوشانید.

وقتی ورقه های لازانیا نرم شدند، با احتیاط آن ها را از درون آب جوش خارج کرده و آبکشی کنید.

روی آن ها کمی آب ولرم بگیرید و روی پارچه تمیزی پهن کنید تا خشک شود.

فر را با دمای 350 درجه ی فارنهایت یا 185 درجه ی سانتی گراد روشن کنید تا داغ شود.

یک ظرف مناسب فر انتخاب کرده و کف آن را مقداری روغن و سُس گوجه فرنگی بمالید.

برای هر رولت چهار ورقه لازانیا را روی هم قرار دهید و بین لایه ها از مایه گوشتی و پنیر پیتزا بریزید. سپس لازانیا ها را از یک طرف بپیچید تا مثل رولت شود.

رولت ها را درون ظرف آماده شده بچینید و روی آن ها مقداری سُس و پنیر رنده شده بریزید.

ظرف را به مدت 10 الی 15 دقیقه در فر بگذارید تا پنیر آن آب شود.

رولت ها را در ظرف دلخواه سرو کنید و روی آن ها را با پیاز حلقه شده و گشنیز یا جعفری تزئین کنید.



:: بازدید از این مطلب : 105
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه لوبیا پلو ، طرز تهیه لوبیا پلو مجلسی

طرز تهیه لوبیا پلو

مواد لازم لوبیا پلو برای 4 نفر

برنج
3 پیمانه

لوبیا سبز خرد شده
100 گرم

مخلوط گوشت چرخ کرده و سویا
100 گرم

پیاز
یک عدد

گوجه فرنگی
4-5 عدد

قارچ
در صورت تمایل 4-5 عدد خلال شده

زرد چوبه و نمک
به مقدار لازم

زعفران دم کرده
به مقدار لازم

مخلوط دارچین
به مقدار لازم

ادویه پلویی
به مقدار لازم

طرز تهیه لوبیا پلو

برنج را از چند ساعت قبل در مقداری آب سرد و نمک خیس کنید.آب سرد برای بالا بردن مقاوت برنج است که هنگام پخت نشکند ولی اگر زمان کافی ندارید در مقداری آب ولرم برنج را خیس کنید.سویا را خیس کنید و بعد با یک عدد پیاز و گوشت چرخ کرده خوب میکس کنید تا یک دست شود.در تابه ای مقدار کمی روغن بریزید و مخلوط سویا و گوشت چرخ کرده را با کمی زرد چوبه ( یک قاشق چایخوری ) در آن کمی سرخ کنید تا آب آن کشیده شود . گوجه فرنگی ها را خوب میکس کنید ( یا ریز رنده کنید ) و نیمی از آنها را به مواد بیفزایئد.

استفاده از گوجه میکس شده به خاطر استفاده کمتر از روغن است ولی در صورت تمایل میتوانید به جای گوجه میکس شده از رب گوجه استفاده کنید و روغن بیشتری بریزید.وقتی گوجه خوب به خورد مواد رفت لوبیا سبز را به مواد اضافه کنید و هم بزنید.در صورت تمایل به استفاده از قارچ در این غذا ، در این مرحله قارچ را در ظرف دیگری با حرارت زیاد سرخ کنید و به مواد بیفزائید.

مواد را خوب با هم مخلوط کنید و باقیمانده گوجه های میکس شده را در تابه بریزید و اجازه دهید مایه لوبیاپلو خوب پخته شود . ( حدود 30 دقیقه ) و در آخر نمک و ادویه غذا را اندازه کنید . دقت کنید که وقتی مواد خوب پخته شد باید آب آن هم کامل کشیده شده باشد تا برنج را خمیر نکند.در یک قابلمه مناسب آب جوش بیاورید و برنج را در آن بریزید و بعد از زمان لازم ، برنج را آبکش کنید .

کف قابلمه را به دلخواه نان لواش یا سیب زمینی بچینید ( برای ته دیگ ) و برنج را به صورت زیر دم کنید :

روی ته دیگ را یک لایه برنج بریزید بعد یک لایه از مایه لوبیا پلو  و مقدار خیلی کم مخلوط دارچین و ادویه پلویی ، دوباره یک لایه برنج بریزید و یک لایه از مایه و کمی مخلوط دارچین و ادویه پلویی تا مواد تمام شود . دقت کنید که لایه آخر برنج باشد تا مواد خشک نشوند و روی برنج را کمی از مخلوط دارچین و ادویه بریزد و در آخر حدود نصف استکان زعفران دم کرده را روی کل مواد بریزید.بعد کمی آب روغن داغ روی آن بریزید و دم کنی را روی قابلمه قرار دهید و اجازه دهید تا حداقل یک ساعت دم بکشد . و بعد در ظرف مناسب سرو کنید.

این روش با استفاده از مخلوط گوشت چرخ کرده و سویاست . که هم زمان کمتری نیاز دارد و هم برای کسانی که به خواص سویا اهمیت میدهند لذت بخش تر است !!  ولی معمولا برای این غذا ( به صورت مجلسی )  از گوشت فیله گوسفند یا راسته گوساله استفاده میشود . که هم زمان بیشتری برای طبخ غذا نیاز دارید و هم نسبت به روش بالا از سلامت کمتری برخوردار است . در صورت تمایل به استفاده از  روش دوم،  ابتدا گوشت را همراه یک عدد پیاز بپزید و بعد باقی مراحل را انجام دهید.

در انواع پلوی مخلوط میتوانید به دلخواه موادی را کم یا زیاد کنید . در این غذا میتوانید از قارچ استفاده نکنید یا همراه قارچ از نصف یک عدد فلفل دلمه ای نیز استفاده کنید ( برای عطر و طعم بهتر ) و یا محصولاتی از این دست دقت کنید اندازه مخلوط دارچین و ادویه پلویی به حدی نباشد که مزه غذا به تلخی بزند.در صورت استفاده از رب گوجه فرنگی به جای گوجه ، دو قاشق غذا خوری رب گوجه فرنگی کافی است .هنگام آبکش کردن برنج برای پلو های مخلوط سعی کنید برنج را کمی زنده تر از زمانی که میخواهید پلوی ساده دم کنید بردارید که غذا در آخر کار ظاهر بهتری داشته باشد.

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

مواد لازم

برنج     1 کیلو

لوبیا چشم بلبلی     2 پیمانه

شوید تازه         750 گرم

زعفران آب زده     2 قاشق غذاخوری

پودر دارچین      به دلخواه

طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

ابتدا لوبیا چشم بلبلی را بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید .

سپس دو برابر حجم لوبیا روی آن آب ریخته و بگذارید تا بپزد و آب آن به خوردش رود.

در مرحله بعد شوید را خوب شسته و پس از خشک شدن خوب و یک دست خرد کنید .

پس از آن برنج را آب کش کرده و شوید و لوبیا را لابه لای آن ریخته و دم کنید .

پس از دم کشیدن مقداری از برنج را با زعفران مخلوط کرده و برای تزیین روی برنج از آن استفاده کنید .

اگر دسترسی به روغن کرمانشاهی یا حیوانی دارید نصف نصف با روغن مایع مخلوط کرده حرارت داده و پس از سرو روی برنج بدهید .

این غذا را با مرغ زعفرانی یا گوشت ماهیچه و یا گوشت گردن میتوانید سرو کنید که طرز طبخ گوشت و مرغ کنار این غذا بستگی به ذائقه ی افراد دارد .

چند نکته :

1 – از شوید خشک هم میتوانید برای تهیه این غذا استفاده کنید . حدود 50 گرم شوید خشک برای 1 کیلو برنج مناسب است . شوید خشک را یک ساعت قبل بخیسانید تا تازه شده و خاک و خرده های آن برود و هنگام دم کردن لا به لای برنج بدهید .

2 – این غذا کمی چرب تر از سایر برنج ها سرو شود بسیار لذیذ تر خواهد بود .

3 – میتوانید کمی دارچین هم هنگام دم کردن لابه لای برنج بدهید که عطری بسیار عالی به برنج شما میدهد .

ارزش غذایی این غذا

دانه ی لوبیا چشم بلبلی به عنوان مدر و برای تقویت معده استفاده می شود و پخته و آب پز آن را می خورند و معتقدند ضمن این که غذای خوبی است برای از بین بردن کرم معده نیز مفید است.

نکات تکمیلی در مورد طرز تهیه لوبیا پلو شیرازی

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 30 دقیقه
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 1 ساعت و 30 دقیقه میباشد .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 6 نفر مناسب میباشد .



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه لواشک ، طرز تهیه لواشک خانگی با طعم دلخواه

طرز تهیه لواشک توت فرنگی

مواد اولیه :
توت فرنگی (نصف شده) ۴ و نیم فنجان – ۷۰۰ گرم
شکر ۳/۴ فنجان

طرز تهیه لواشک توت فرنگی

توت فرنگی و شکر را در یک مخلوط کن بزنید تا پوره و یکدست شوند.

مخلوط را از یک صافی ریز رد کنید و در یک روغن دان بزرگ بریزید.

بگذارید پوره به جوش بیاید سپس شعله را کم کنید تا ۴۵ تا ۱ ساعت آهسته غل بزند و گاهی هم بزنید. باز هم بزنید تا مخلوط به حجم ۱ و ۱/۴ فنجان برسد. باید آنقدر غلیظ شده باشد که روی خودش تا بخورد.

فر را با دمای ۲۰۰ درجه فارنهایت (۹۳ درجه سانتی گراد) داغ کنید و کف یک سینی فر را با کاغذ روغنی نچسب بپوشانید.

پوره ی داغ را روی کاغذ بریزید و با یک کاردک آن را به صورت یکدست و یک لایه نازک پهن کنید تا به شکل یک مستطیل ۳۱ در ۲۵ سانتی متر در بیاید.

پوره را ۲ تا ۳ ساعت در فر بگذارید تا خشک شود و کمی چسبناک شود اما به انگشت نچسبد.

لواشک را با همان کاغذ روی یک سینی فر قرار دهید تا حداقل ۳ ساعت و حداکثر یک شبانه روز بماند و خنک شود.

یک ورقه دیگر کاغذ روغنی روی لواشک بیندازید سپس لواشک را به همراه کاغذ از سینی جدا کنید. لواشک را برش دهید و به شکل دلخواه در بیاورید یا هر برش را لوله کنید.

طرز تهیه لواشک آلو

مواد لازم

آلوهای ریز 2 کیلوگرم

آب 1 استکان

بایستی آلوهایی که در ته جعبه میوه ها می ماند و با قیمت نازل تر خریداری می شود را انتخاب کنید. و یا آلوهایی که نمی شود در جلوی مهمان گذاشت یا ترش مزه و ریز است را انتخاب کنید که اتفاقا باعث صرفه جویی در تهیه لواشک است.

طرز تهیه لواشک آلو

آلوها را تمیز بشویید و همراه یک استکان آب در قابلمه بریزید. شعله زیر قابلمه را روشن کنید و صبر کنید تا بجوشد. آلوها از خود آب پس می دهند. کمی بجوشد تا آلوها نرم و له شود.

در این مرحله محتویات قابلمه را از صافی عبور دهید. (می توانید از صافی آب کش کردن برنج هم استفاده کنید.) در روی صافی دانه های آلو باقی می ماند و خود آلو به ظرف زیر صافی منتقل می شود. دوباره این مواد را بگذارید بجوشد تا غلیظ شود.

چند سینی انتخاب کنید و روی آنها را پلاستیک اندازید. لواشک را از قابلمه به روی سینی بریزید. لواشک بایستی خشک شود و بهترین و سریعترین راه برای این کار آفتاب است ولی در آفتاب و در فضای باز احتمال نشستن مگس و حشرات وجود دارد که برای جلوگیری از آن، روی لواشک ها را با توری بپوشانید و در آفتاب قرار دهید. بعد از اینکه کمی خشک شد با چاقو به قسمت های مربع یا مستطیل شکل و با اندازه دلخواه برش می دهیم. بعد از خشک شدن می توانید تا مدت طولانی در ظرف دربسته نگهداری کنید.

طرز تهیه لواشک زردآلو

مواد لازم

زردآلو   دوکیلو
نمک   مقداری

طرز تهیه لواشک زردآلو

برای درست کردن لواشک باید زردآلوها را شسته و هسته ی آن را جا کنید.بعد با کمی نمک بگذارید که بپزد. وقتی کاملاً پخت آن را از صافی رد کنید تا پوست آن کاملاً جدا شود. توجه داشته باشید که سوراخهای صافی به اندازه ای باشد که گوشت زردآلو از آن عبور کند.

بعد آن را درون سینی که کمی سطح آن را چرب کرده اید پهن کنید. قطر آن باید حداقل یک سانتی متر باشد. آن را جلوی آفتاب قرار دهید. کمی که روی آن گرفت یک نایلون تمیز روی آن بکشید تا میکروب در آن نفوذ نکند. بعد با خیال راحت جلوی آفتاب قرار دهید تا کاملاً خودش را بگیرد و خشک شود.

طرز تهیه لواشک

طرز تهیه لواشک آلبالو

مواد لازم برای لواشک آلبالو برای 4 نفر :

آلبالو      1 کیلو گرم
نمک      به میزان لازم

طرز تهیه لواشک آلبالو

برای تهیه لواشک آلبالو ابتدا آلبالو ها را بشویید و خیس خیس روی آن ها نمک بپاشید(کمی) و بگذارید روی شعله تا پخته شوند

بعد از صافی رد کنید . البته من تفاله های آن را هم میکس کردم و آخر با موادم باز مخلوط کردم . این طوری بیشتر دوست دارم !

حالا یک نایلون فریزر را باز کنید و مایه را داخل آن بریزید .

جلوی آفتاب بگذارید . حدودا 2 روزه آماده می شود !



:: بازدید از این مطلب : 93
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 4 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه کباب کوبیده ، طرز تهیه کباب کوبیده سنتی مخصوص

طرز تهیه کباب کوبیده

مواد لازم

گوشت ران گاو 250 گرم
قلوه گاه گاو 300 گرم
دنبه گوسفند 250 گرم
پیاز 250 گرم
زعفران 1/2 قاشق چایخوری
نمک و فلفل مقداری

برای : 4 نفر
حاضر است در : 120 دقیقه

طرز تهیه کباب کوبیده

پیازها را پوست بکنید و بشوید و با دنده ریز رنده یا چرخ کنید. روی پیازها نمک بپاشید و 4 ساعت داخل یخچال قرار دهید سپس آب پیاز را بگیرید و داخل کاسه ای بریزید.

گوشت ران ، قلوه گاه و دنبه را چرخ کنید . سپس نمک بزنید و 10 دقیقه خوب ورز دهید. سپس مخلوط گوشت را داخل یخچال قرار دهید تا سرد شود. پس از استراحت به مخلوط گوشت و پیاز آب گرفته نمک و فلفل و زعفران بزنید و با هم چرخ کنید سپس خوب ورز دهید تا بافت گوشت چسبنده شود.

برای به سیخ کشیدن ابتدا کاسه ای آب سرد در کنار دست تان قرار دهید. دست تان را پیش از برداشتن مایه کباب با آب کمی مرطوب کنید ، کمی از مایه کباب بردارید واز اطراف شروع به پوشاندن سیخ کنید. در پایان ابتدا و انتهای مایه کباب را به سیخ بچسبانید.

پس از آماده شدن تمام سیخ ها را 1 ساعت داخل یخچال استراحت دهید ( بهترین نوع طبخ برای کباب کوبیده آتش ذغال است اما میتوانید کباب ها را درون فر نیز اماده کنید ).

سیخ ها را روی ذغال بگذارید و با بادبزن شروع به باد زدن کنید . آتش را آرام و یکنواخت باد بزنید تا زمانی که گوشت خودش را بگیرد ، پس از اینکه گوشت خودش را گرفت دیگر نیازی به باد زدن نیست ( در زمان طبخ کباب ها را چند بار روی هم بزنید تا روغنی که از کباب ها چکیده میشود به خورد کباب ها برود ).

نکته ها :

میتوانید گوشت را چرخ کنید و نمک بزنید و داخل فریزر بسته بندی کنید و در زمان تهیه کباب با پیاز آب گرفته مخلوط کنید و پس از 1 ساعت استراحت داخل یخچال به سیخ بکشید. در بعضی از روش ها مایه کباب 1 شب داخل یخچال استراحت داده و سپس کباب میشود.

 

کباب کوبیده

 

طرز تهیه کباب کوبیده اصل ایرانی با ماهیتابه

 

مواد لازم

گوشت قلوه گاه گوسفندی 700 گرم

گوشت لخت گوساله 300 گرم

پیاز درشت 2 عدد رنده شده و آب گرفته

زرده تخم مرغ 1 عدد دلخواه

پودر نان 1 قاشق غذا خوری  دلخواه

ورز به میزان زیاد !

طرز تهیه کباب کوبیده اصل ایرانی با ماهیتابه

مهمترین چیز توی کباب کوبیده چیه؟ گوشت اونه.
ترکیب درصد گوشتها با هم و انتخاب صحیح گوشت خیلی مهمه.
همونطور که همتون می دونید گوشت مناسب برای کباب کوبیده قلوه گاه هست.
البته با ترکیب گوشت گوساله.
به نسبت 70 به 30.
70 درصدش قلوه گاه گوسفندی و 30 درصدم گوشت لخت گوساله.
دو بار چرخ بشه و ورز هم خیلی مهمه.
نکته بعدی پیاز آب گرفته هست.

حتما آبش رو بگیرید تا کباب از روی سیخ نریزه. البته برای این مدل که توی تابه درست می شه کمی از آب پیازم بهش بزنید تا زمان سرخ شدن زیادی خشک نشه.

استفاده از 1 قاشق پودر نان یا 1 زرده هم دلخواه هست.

کباب ها رو توی تابه بچینید.

میتونید کف تابه رو خیلی خیلی کم چرب کنید و همینطور روی کباب ها رو و در فر داغ بگذارید و تند تند چک کنید تا نسوزه
من با روش تابه ایش بیشتر پسندیدم.
به نظرم توی فر کمی خشک می شه.
کبابهاتون رو توی تابه بچینید و به تابه کمی روغن اضافه کنید و روی گاز مثل کباب تابه ای سرخشون کنید و با کته ایرونی اصیل نوش جان کنید…

من با نصف مقدار مواد داده شده کار کردم. و 5 سیخ کباب کوبیده کوچولو داشتم .
این غذا اگه گوشتش رو از قبل آماده کرده باشید جزو غذاهای تنبلونه و سریع می شه.



:: بازدید از این مطلب : 144
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه کیک ساده ، آموزش پختن کیک ساده

طرز تهیه کیک ساده

مواد لازم

تخم مرغ   4 عدد

روغن مایع   دو سوم لیوان

شکر    یک و نیم لیوان

ماست    یک لیوان

بیکینگ پودر   یک قاشق مرباخوری

وانیل    یک سوم قاشق چایخوری

آرد    دو لیوان

طرز تهیه کیک ساده

ابتدا تخم مرغ ها را در ظرفی خوب هم می زنیم تا کمی سفید شوند.

شکر و روغن را نیز در ظرف دیگری می ریزیم و هم می زنیم تا به صورت مایع کرم رنگی درآید.

سپس تخم مرغ هایی را که قبلا زده بودیم، به مخلوط شکر و روغن اضافه می کنیم و 5 دقیقه هم می زنیم تا خوب مخلوط شوند.

بیکینگ پودر، وانیل و ماست را به مواد بالا اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مایع یکدستی شود.

بعد آرد را کم کم به مایع اضافه می کنیم (بهتر است آرد را روی مواد الک کنیم).

بعد به آرامی مایع کیک را هم می زنیم تا آرد خوب مخلوط شود (بعد از اضافه کردن آرد، مایع را نباید خیلی هم بزنیم).

ظرف پیرکسی را از قبل چرب کرده و در فر می گذاریم تا داغ شود.

سپس کمی آرد در ته ظرف پیرکس داغ می پاشیم و مایع کیک را درون آن می ریزیم.

این کیک را در ماکرویو به مدت 20 دقیقه می گذاریم و اگر از فر استفاده می کنیم، مدت 40 دقیقه می گذاریم.

بعد از سرد شدن کیک، آن را برش می زنیم و روی آن را با پودر قند و پودر گردو یا پسته یا بادام تزئین می کنیم.

نکته :

منظور من از لیوان برای مواد لازم در بالا ، یک عدد لیوان فرانسوی است.

طرز تهیه کیک ساده شکلاتی

مواد لازم برای کیک : تخم مرغ : 4 عدد (220 الی 240 گرم)
آب گرم : 1/4 پیمانه (40 میلی لیتر)
شکر : 1/4, 1 پیمانه (187 گرم)
وانیل شکری : 1/4 قاشق چایخوری
آرد : 1 پیمانه (105 گرم)
نمک : 1/8 قاشق چایخوری
بیکینگ پودر : 1 قاشق چایخوری (3 گرم)
نشاسته ذرت (پودرشده) : 1 پیمانه (105 گرم)
پودر کاکائو : 1/3 پیمانه (20 گرم)

مواد لازم برای کرم میانی کیک : کره : 2/3 پیمانه (105 گرم)
پودرقند : 1 پیمانه (115 گرم)
پودر کاکائو : 1/2 پیمانه (30 گرم)
تخم مرغ : 1 عدد (55 الی 60 گرم)
آب انگور : 2 قاشق سوپخوری (28 میلی لیتر)
وانیل شکری : 1/4 قاشق چایخوری
خامه (فرم گرفته) : 2 پیمانه (400 گرم)
شکلات ذوب شده : 400 گرم

طرز تهیه کیک ساده شکلاتی

– ابتدا فر را روی حرارت 350 درجه فارنهایت  یا 180 درجه سانتیگراد روشن کنید.

– تخم مرغ ها را داخل ظرف پلاستیکی یا شیشه ای شکسته به همراه آب گرم با همزن برقی به مدت یک دقیقه بزنید.

– شکر و وانیل شکری را اضافه کرده و به مدت دو دقیقه دیگر به هم زدن ادامه دهید.

– آرد را با نمک ، بیکینگ پودر ، نشاسته و پودر کاکائو مخلوط کرده و به مواد بالا اضافه کنید و مایه را با لیسک (قاشق پلاستیکی) مخلوط کنید تا یکدست شود.

– مایه را در قالب گردی به قطر 20 سانتی متر که کف آن را کاغذ روغنی قرار داده و با مقداری روغن مایع چرب کرده اید بریزید.

– قالب را در طبقه ی وسط فر به مدت 20 الی 30 دقیقه قرار دهید تا پخته شود. سپس از فر درآورید و بگذارید تا کاملا” خنک شود.

طرز تهیه کرم میانی کیک شکلاتی

– کره را با همزن برقی بزنید تا کاملا” نرم شود.

– پودر قند را با پودرکاکائو مخلوط کرده و الک کنید. سپس به همراه تخم مرغ و وانیل به کره بیفزایید و با همزن برقی بزنید تا مواد کاملا” یکدست شود.

– به مواد آب انگور بیفزایید و به مدت سی ثانیه همه ی مواد را روی حرارت ملایم قراردهید و هم بزنید تا کمی رقیق شود.

– کیک را پس از سرد شدن دو برش افقی داده و میان لایه های کیک کرم را بمالید. سپس لایه های کیک را روی هم گذاشته و اطراف و روی کیک را با خامه ی فرم گرفته بپوشانید.

– شکلات ذوب شده را روی کیک بریزید و صاف کنید.

– کیک را در یخچال قرار داده تا شکلات بسته شود. سپس آن را در ظرف مورد نظر قرار داده و به صورت دلخواه با مقداری خامه ی فرم گرفته سفید و شکلاتی تزئین کنید.

نکته :

– مخلوط آرد را بهتر است قبل از اضافه کردن به مواد کیک دو تا سه بار الک کنید. این عمل باعث سبک شدن کیک می شود.
– چاقوی مناسب برای برش کیک، چاقوی دندانه دار یا اره ای است.
– کیک در هنگام برش زدن حتما” سرد شده باشد.

طرز تهیه کیک ساده

طرز تهیه کیک ساده صبحانه

مواد لازم

تخم مرغ : ۲ عدد
آرد : ۲ لیوان
شیر : ۱ لیوان
وانیل : نصف قاشق چایخوری
شکر : ۱ لیوان
بیکینگ پودر : ۲ قاشق چایخوری
روغن مایع : نصف لیوان

طرز تهیه کیک ساده صبحانه

برای تهیه کیک صبحانه ابتدا تخم مرغ ها را به همراه شکر و روغن در درون ظرف مناسبی با کمک همزن برقی با یکدیگر مخلوط کنید.

سپس آرد و بیکینگ پودر را الک کنید و آن ها را به مایه کیک اضافه کنید.

با کمک قاشق چوبی مایه کیک را هم بزنید تا مواد به خوبی با یکدیگر مخلوط شوند سپس مایه کیک را در درون یک قالب ۳۲ سانتی متری که از قبل چرب کرده اید بریزید و قالب را به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در درون فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید.

در هنگام اجرای مراجل دستور پخت کیک صبحانه در صورت تمایل می توانید برای خوش طعم کردن کیک از آب پرتقال و یا آب آناناس نیز استفاده کنید. امیدواریم از پخت این کیک خوشمزه در منزل نهایت لذت را ببرید و لحظات خوب و خوشی را در کنار اعضای خانواده خود سپری کنید.



:: بازدید از این مطلب : 96
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه قهوه ترک ، آموزش دم کردن قهوه ترک

طرز تهیه قهوه ترک

دم کردن قهوه یکی از چیزهایی است که خیلی ها دوست دارند بدانند، خیلی از افراد طرز دم کردن قهوه را به صورت صحیح نمی دانند .

برای درست کردن قهوه ترک باید از پودر دانه های قهوه ی تازه برشته شده استفاده کنید. دانه های قهوه را در هاون بکوبید یا آسیاب کنید و پودر قهوه درست کنید. همچنین می توانید برای اینکه تجربه بهتری از درست کردن قهوه داشته باشید از قهوه جوش مخصوص استفاده نمایید.

این نوع قهوه معمولاً به عنوان قهوه ترک شناخته می شود و روش درست کردن آن در سراسر خاورمیانه به یک شکل است. بنابراین به عنوان قهوه خاورمیانه هم شناخته می شود. در یونان در پاسخ به حمله ترکیه به قبرس در سال 1974 نام آن را به قهوه یونانی تغییر دادند که در حقیقت همان قهوه ترک است اما با یک نام متفاوت.

مواد لازم درست کردن قهوه ترک

(مقدار مواد در طی مراحل توضیح داده می شود)

دانه های قهوه

آب (در صورت تمایل می توان شیر را جایگزین آن کرد)

شکر

عطر و طعم دهنده های لازم

دانه های قهوه را انتخاب کنید. بهترین نوع آنها برای قهوه ترک عبارتند از : موکا، جاوا و وینی برشته شده. همچنین دانه های کمتر روغنی عربی هم انتخاب مناسبی است.

دانه های قهوه را خوب آسیاب کنید. پودر قهوه تان باید یکدست باشد و خیلی خوب آسیاب شده باشد. پودر قهوه آماده هم می تواند برای این کار مورد استفاده قرار گیرد، البته زیاد تازه نیست.

یک قاشق چای خوری سر پر (5 گرم) به ازای هر فنجان در cezve قهوه جوش مخصوص بریزید. cezve یک ظرف مخصوص است که قسمت پایین آن پهن است و دارای گردنی باریک، یک دهانه و دسته ای بلند است.

شکر را به میزان دلخواه خود اضافه کنید و برای هر فنجان به اندازه ی همان فنجان آب سرد در قهوه جوش بریزید.

اگر می خواهید عطر و طعم خوبی به قهوه تان بدهید می توانید مانند نسخه عربی آن ، مواد زیر را اضافه کنید :

1/2 قاشق چای خوری دانه هل خرد شده یا 1/8 قاشق چای خوری هل و دارچین و جوز و میخک.

مخلوط را با یک چنگال یا قاشق کوچک – مثل حرکت هم زدن تخم مرغ – خوب هم بزنید. چنگال بهتر از قاشق پودر خشک قهوه و آب را با هم مخلوط می کند.

قهوه جوش را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به آرامی به جوش بیاید. در مدتی که روی حرارت قرار دارد آن را هم نزنید. هر چه حرارت کمتر باشد قهوه طعم بهتری پیدا خواهد کرد. قهوه جوش را به حال خود رها نکنید.

مشاهده می کنید که قهوه شروع به کف کردن می کند. وقتی که کف شروع به بالا آمدن کرد، آن را با قاشق داخل فنجان بریزید زمانی که قهوه شروع به جوشیدن کرد و کف تا دهانه ظرف بالا آمد، قهوه جوش را از روی اجاق بردارید و وقتی قهوه کمی از حالت جوش درآمد آن را داخل فنجان مخصوص قهوه ترکی بریزید. فنجان های مخصوص قهوه ترکی کوچکتر از فنجان های معمولی است. اگر فنجان مخصوص ندارید از فنجان کوچک معمولی استفاده کنید.

اگر قهوه تان خیلی کف دارد آن را با قاشق بردارید. سپس قهوه جوش را مجدداً روی اجاق بگذارید و همین کار را برای فنجان بعدی تکرار کنید.

برای اینکه کف قهوه از بین نرود، از کناره فنجان قهوه را داخل آن بریزید نه از وسط آن. کف قهوه گاهی اوقات در اسپرسو و در کشورهای اروپای غربی crema نامیده می شود که مانند کف شیر به نظر می رسد در حالی که داخل آن شیر ندارد. در کنار قهوه می توانید یک لیوان آب سرد هم سرو کنید. آب را پیش از قهوه می نوشند تا دهان تازه باشد و طعم قهوه را بهتر درک کنند.

طرز تهیه قهوه ترک

سرو کردن قهوه ترک

دور و بر فنجان را تمیز کنید.

یک قطعه راحت الحلقوم -آب نبات آدامس مانندی که روی آن پودر شکر ریخته شده است- کنار آن برای شیرین کردن دهان پس از خوردن قهوه سرو کنید.

نوشیدن قهوه ترک

قهوه ترک را به آرامی می نوشند. حداقل یک دقیقه قبل برای برداشتن فنجان کوچک و نوشیدن قهوه صبر کنید.

طرز تهیه قهوه ترک با شیر

مواد لازم برای سه نفر :

قهوه ترک : 4 قاشق مربا خوری سر پر

شکر : 4 قاشق مربا خوری سر پر

شیر : سه فنجان سر خالی (اندازه فنجان باید به اندازه فنجان هایی باشد که در آن قهوه را می خواهید سرو نمایید)

طرز تهیه قهوه ترک با شیر

در یک شیر جوش کوچک قهوه ترک، شکر و شیر را ریخته و با قاشق مربا خوری به هم می زنیم تا کمی حل شود سپس آن را روی شعله گاز با حرارت بسیار کم می گذاریم و آرام آرام هم می زنیم. هنگامی که کمی قهوه داخل شیر مخلوط شد دست از هم زدن برمی داریم.

قهوه را  روی گاز رها نکنید زیرا ممکن است سر برود. زمانی که قهوه روی شیر کمی حالت پف کرده به خود گرفت ( نه مانند زمانی که می خواهد شیر سر برود بلکه قهوه روی شیر کمی حالت پف کرده به خود می گیرد ) یعنی قهوه آماده شده. شیرجوش را از روی گاز برداشته ولی قهوه را به هم نمی زنیم.

حال با قاشق مربا خوری به آرامی خامه قهوه (کف روی شیر قهوه) را بر می داریم و آن را بین فنجان ها تقسیم می کنیم.

سپس بقیه شیر قهوه را هم زده و در فنجان ها می ریزیم.

حال قهوه آماده سرو می باشد.

نکته : اگر می خواهید این نوع قهوه را برای تعداد بیشتر یا کمتری از افراد سرو کنید باید به ازای هر نفر یک قاشق مربا خوری سر پر قهوه و شکر اضافه نمایید ولی به ازای هر سه نفر یک قاشق مربا خوری دیگر قهوه و شکر اضافه نمایید یعنی اگر به عنوان مثال می خواهید این قهوه را برای 6 نفر درست کنید باید 8 قاشق قهوه و 8 قاشق شکر بریزید ولی اگر بخواهید برای دو نفر این قهوه را سرو نمایید باید دو قاشق قهوه و دو قاشق شکر استفاده نمایید.

نکته :

این قهوه را می توان به جای شیر با همان میزان آب نیز تهیه نمود که البته طعم قهوه با شیر بسیار مطبوع تر می باشد.



:: بازدید از این مطلب : 120
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه قلیه ماهی ، آموزش پخت قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی

مواد لازم

یک کیلو (شوریده- سنگسر- هامور) ماهی پوست گرفته و پاک شده
یک بوته سیر
300 گرم سبزی (گشنیز و شنبلیله)
یک بسته تمرهندی
یک عدد متوسط پیاز
به قدر دلخواه زردچوبه و نمک
یک قاشق چایخوری پودر فلفل قرمز
یک قاشق غذا خوری و یا یک فنجان آب گوجه فرنگی رب گوجه فرنگی

طرز تهیه قلیه ماهی

ماهی را به اندازه ی تکه های 4×4 سانتی متر خُرد کرده و می شوییم . ماهی که برای قلیه ماهی استفاده می کنیم بایستی بدون استخوان باشد. به همین دلیل ماهی های : شوریده- سنگسر- هامور و حلوا سیاه برای تهیه این غذا مناسب هستند. سبزی این خورشت شامل شنبلیله و گشنیز، هر کدام یه میزان 150 گرم می باشد. پیاز خرد شده را با 3 قاشق سوپخوری روغن، کمی تفت می دهیم. سپس سیر و شنبلیله و گشنیز خرد شده، را با آن کمی تفت می دهیم. ماهی را با کمی زردچوبه و نمک، به همراه سبزی ها تفت می دهیم. بعد شیره تمرهندی و رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و قلیه ماهی را با شعله ملایم به مدت 30 دقیقه می پزیم. غذا آماده ی سرو است.

نکات تغذیه ای

این خورشت ، یک غذای محلی خوشمزه و برای نواحی خوزستان است. به علت دارا بودن سبزی و سیر، غذای خوش طعم و خوش رنگی است. ترشی این غذا بوسیله تمرهندی تأمین می شود.

همچنین در تهیه این خورش به جای گوشت قرمز از ماهی استفاده شده است که نه تنها ضرری ندارد ، بلکه دارای فواید بسیاری است. کسانی که دارای چربی خون بالا و یا ناراحتی قلبی هستند، می توانند از این خورشت استفاده کنند ولی به شرط آنکه مواد با مقدار کمی روغن و برای مدت کوتاهی تفت داده شوند.

طرز تهیه قلیه ماهی بوشهری

این میزان برای 2 تا 4 نفر هست :

ماهی بدون استخوان مخصوص قلیه 4 تکه یا نیم کیلو (سرخو ، شیر ،جش، هامور، سنگسر ، سکن)

سبزی قلیه خرد شده 300 گرم : شامل 250 گرم گشنیز و 50 گرم شنبلیله

سیر 6 حبه

تمر هندی 1 بسته 250 گرمی

پیاز متوسط یک عدد

زردچوبه یک قاشق چایخوری سر پر

آرد گندم 2 قاشق غذاخوری سر پر

روغن

نمک و فلفل قرمز

ماهی خرد شده رو نمک زده و بذارید طعم دار بشه

تمر هندی رو با 2 لیوان آب و 2 قاشق آرد بذارید خیس بخوره

پیاز رو نگینی خرد کرده و در روغن تفت بدید

سیر رو رنده کرده و با فلفل و زردچوبه و نمک مخلوط کنید و وقتی پیاز طلایی شد این مخلوط رو هم اضافه و تفت بدید

مواظب باشید نسوزه

سپس سبزی رو هم اضافه و خوب با پیاز و مخلوط سیر تفت بدید و وقتی خوب تفت داده شد نصف لیوان آب اضافه کنید

و اجازه بدید سبزی کمی بپزه

حالا تمر هندی که با آب و آرد گذاشتید خیس بخوره از صافی رد کنید و روی سبزی ها بریزید

حالا یک لیوان آب دیگه روی باقیمونده تمر ریخته و از صافی رد کرده و توی قابلمه غذا بریزید یعنی کلا سه لیوان آب تمر توی این غذا میریزید

به هیچ عنوان در قابلمه رو نمیبندیم بلکه کمی باز میذاریم

ماهی ها رو بشورید تا نمکش شسته بشه و وقتی آب قلیه جوشید ماهی رو هم اضافه کنید

خود بوشهری ها کله ماهی رو به عنوان بهترین جای ماهی توی قلیه میریزن اما ما دوست نداشتیم

و کله ماهی رو حذف کردیم

همچنان در قابلمه باید نیمه باز باقی بمونه

تا اینکه ماهی پخته شه (بسته به نوع ماهی فرق میکنه. حدود بیست تا سی دقیقه. مثلا واسه ماهی “شیر” نیم ساعت)

بعد زیرش رو کم میکنیم تا قلیه جا بیافته حدود 10 تا 15 دقیقه

در قابلمه تا آخر پخت نیم باز باشه

قلیه ماهی خیلی زود پخته و اماده میشه

قلیه ماهی

طرز تهیه قلیه ماهی آبادانی

مواد لازم

سبزی قلیه را از قبل سرخ کنید و کنار بگذارید(جعفری و گشنیز و مقدار کمی شنبلیله) 500 گرم

ماهی مخصوص قلیه (شیر،صُبیتی،سکن) 800 گرم.معمولا آبادانی ها برای قلیه “میش ماهی”استفاه می کنن.

پیاز درشت 2 عدد

سیر یک بوته

رب گوجه 3 قاشق سوپخوری

ادویه مخصوص ماهی که شامل : زردچوبه،فلفل سیاه،فلفل قرمز،پودر لیمو عمانی.

آرد و نمک و ادویه برای سرخ کردن ماهی

تمر هندی یک بسته 100 گرمی

روغن به میزان لازم

طرز تهیه قلیه ماهی آبادانی

اول پیازها رو ریز ریز خورد کرده و سرخ می کنیم وقتی پیازها دارن خوب رنگ می گیرند،سیر های ریز خورد شده رو هم اضافه می کنیم و تفت می دیم.

ادویه مخصوص ماهی رو به سیر و پیاز اضافه می کنیم و به تفت دادن ادامه می دیم و بوی سیر و پیاز که بلند شد و به مشامتون رسید رب گوجه رو اضافه کنید و مقداری دیگه تفت بدید تا رنگ رب گوجه باز بشه و به خوشرنگی برسه.

حالا نوبت اضافه کردن سبزی قلیه ماهی هست که از قبل بطور جدا سرخ کرده ایم .

3 تا 4 دقیقه ای مواد رو با هم مخلوط کرده و تفت می دیم تا مواد در حین تفت دادن با هم میکس شوند.

تمر هندی رو با آب گرم مخلوط کرده و چنگ می زنیم تا شیره ی تمر با آب میکس بشه.

تمر را که خوب با آب مخلوط کردیم از صافی یا پارچه ی تمیزی عبور میدیم تا هسته و ریشه تمر گرفته بشه و آب تمر صاف شده رو به مواد تفت داده اضافه می کنیم

به مدت نیمساعتی صبر می کنیم تا بجوشد و جا بیافتد.

توی یک دیس آرد و زردچوبه و نمک رو با هم مخلوط می کنیم .

حالا ماهی ها رو که از قبلا شسته ایم و با پارچه تمیزی خشک کرده و آب ماهی را گرفته ایم

قطعه به قطعه درون مخلوط آرد و زردچوبه و نمک زده و درون روغن داغ سرخ می کنیم

و هر قطعه ماهی که کاملا سرخ شد به آرامی درون دیگ قلیه قرار می دیم .

وقتی همه ی ماهی ها رو سرخ کردیم و درون دیگ قلیه جا دادیم زیر شعله ی اجاق گاز رو کم می کنیم (بصورت دم کشی)

و درب دیگ قلیه رو نیمه باز میزاریم و می گذاریم تا به مدت یکساعت روی شعله اجاق باشد تا قلیه جا بیفتد یعنی روغن قلیه بیاد بالا و روی قلیه را بگیرد.

قلیه شما آماده است

نوش جان

طرز تهیه قلیه ماهی بندر عباسی

مواد لازم

گشنیز ۲۵۰ گرم
شنبلیله ۵ شاخه
پیاز بزرگ ۱ عدد
سیر بزرگ ۱ عدد
فلفل سبز ۱ عدد
ماهی به میزان دلخواه (هرنوع ماهی می شود.ولی بیشتر با ماهی هوور یا همان ماهی تن تازه).
تمر هندی که بهتر است از تمبر هندی بی هسته که رنگ سیاه دارد استفاده کنیم . به علت رنگ و طعم آن
رب گوجه فرنگی ۱ قاشق سر صاف غذاخوری

طرز تهیه قلیه ماهی بندر عباسی

ابتدا سبزی ها را به اضافه پیاز و سیر و فلفل را در غذا ساز می ریزیم تا کاملا ریز شود و مانند خمیر یکدست شود .

روغن را در ظرفمان می ریزیم و کمی که داغ شد مواد را از غذا ساز یا همان میکسر بیرون می آوریم و در روغن سرخ می کنیم .

کم زرد چوبه هم میریزیم تا رنگ بهتری بگیرد و با شعله ملایم می گذاریم خوب پخته شود و بوی دل انگیز مواد در بیایید .

وقتی کلا سرخ شد ماهی ها را هم اضافه می کنیم و با شعله ملایم پخته شود. (نکته : ماهی اگر خوب با سبزی پخته نشود غذایمان بوی ضخم می دهد.)

کاملا که سرخ شد. تمبر هندی ۱۵۰ گرم را در ۱/۵ لیتر آب گرم از قبل می گذاریم به مدت نیم ساعت خیس بخورد .

وقتی ماهی را با موادمان سرخ کردیم آب تمبر را از صافی با توری ریز رد می کنیم و بعد آب تمبر را به مواد اضافه می کنیم تا کاملا بجوشد و ماهی با آب تمبر خوب پخته شود .

رب گوجه فرنگی را همزمان با آب تمبر اضافه می کنیم و شعله اجاق را زیاد می کنیم .

وقتی که قلیه ما جا افتاد به مدت ۱۰ دقیقه شعله را بسیار کم می کنیم تا کاملا روغن را پس دهد .

قلیه ما آماده است که بسیار هم لذیذ است . این قلیه را برنج آبکش شده میل می کنند به اضافه سبزی خوردن و لیموی تازه .



:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه قورمه سبزی ، آموزش خورشت قورمه سبزی جا افتاده

طرز تهیه قورمه سبزی

 

مواد لازم برای تهیه خورشت قورمه سبزی برای 4 تا 6 نفر

سبزی قورمه سبزی شامل : تره، جعفری، کمی برگ چغندریا اسفناج در صورت تمایل، گیشنیز، شمبلیله

یک کیلو

لوبیا چیتی یا قرمز

یک سوم لیوان

پیاز

یک عدد

شمبلیله خشک

یک قاشق غذاخوری

نمک و فلفل و ادویه

به میزان لازم

لیمو عمانی

4 تا 5 عدد

گرد لیمو

به مقدار کافی

روغن جهت سرخ کردن سبزی و گوشت
به مقدار کافی

طرز تهیه قورمه سبزی

لوبیا را از شب قبل می خیسانیم و دو یا سه بار آب آن را عوض می کنیم. سپس به همراه آب و نمک میگذاریم تا کمی بجوشد.

لیمو عمانی را در ظرف آب می اندازیم تا کمی نرم شود و با چنگال آن را سوراخ میکنیم.

پیاز را نگینی خرد کرده و با کمی روغن سرخ می کنیم تا طلایی شود.

گوشت را با توجه به سایز مورد نظرمان خرد می کنیم و با پیاز کمی تفت می دهیم تا رنگ گوشت عوض شده و سرخ شود به صورتی که آب آن خارج شود. سپس به آن زرد چوبه و کمی فلفل ترجیحا فلفل قرمز اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

لوبیا ها را به گوشت و پیاز اضافه کرده و با اندکی آب می گذاریم نیم پز شوند.

در این حین سبزی را شسته و خرد می کنیم. سپس آن راسرخ می کنیم. اگر از سبزی فریز شده استفاده می کنید سبزی را به صورت یخ زده بدون آن که یخ آن باز شود در روغن قراردهید تا پس از سرخ شدن، سبزی به صورت لاستیکی و سیاه رنگ نشود.

بعد از نیم پز شدن لوبیا و گوشت، سبزی سرخ شده، لیمو عمانی و آب را به مواد اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خورش با حرارت ملایم کاملا پخته و جا بیفتد.

در آخر نمک و فلفل و گرد لیمو رو اضافه می کنیم .در بعضی مناطق به خورش قرمه سبزی رب گوجه و آبلیمو اضافه میکنند که بستگی به ذائقه افراد دارد.

نکات مهم در طرز تهیه قورمه سبزی مجلسی

بهتر است سبزی خورشت قورمه سبزی خیلی ریز خرد شود چون به این ترتیب خورش بهتر جا می افتد.

آب را به صورت یک جا به خورشت اضافه نمایید.

حتی الامکان برای پخت قورمه سبزی از سبزی تازه استفاده کنید. چرا که خورش قورمه سبزی خوشمزه تر و خوش رنگ تر می شود و صد البته ویتامین های موجود در سبزی بهتر حفظ می شود.

اگر می خواهید سبزی قورمه سبزی را در فریزر نگهداری کنید بهتر است که آن را سرخ نشده در فریزر بگذارید و موقع پخت سرخ کنید تا سالم تر و خوش رنگ تر (سبزتر) باشد. چون از نظر بهداشت غذا روغن مایع نباید یخ بزند و مصرف روغن جامدهم برای سلامتی مضر است.

شنبلیله خورش قورمه سبزی نباید زیاد باشد چون خورش تلخ می شود.

اگر سبزی قورمه سبزی درشت خرد شده باشد خورش هر چه بجوشد جا نمی افتد.

در بعضی از نواحی شمال کشور، سبزی های محلی خود را نیز به قورمه سبزی اضافه می کنند.

سرخ کردن زیاد سبزی باعث تیره شدن رنگ آن و در نتیجه از دست دادن خواص غذایی آن می شود.

نسبت سبزی های مختلف در قورمه سبزی بستگی به ذائقه خانواده دارد.ولی در هر حال اگر تره زیاد باشد طعم خورش تند می شود. اسفناج زیاد به خورش، مزه خورش آلو اسفناج می دهد. شنبلیله زیاد خورش را تلخ می کند و بوی گشنیز هم در خورش قورمه سبزی نباید خیلی محسوس باشد.

نکته دیگر آنکه اگر سبزی موقع خرد کردن آب انداخت آب آن را دور نریخته و به خورش اضافه کنید.

هنگام سرخ کردن سبزی قورمه سبزی ، روغن سبزی را اول به آن اضافه کنید و به اصطلاح نگذارید آب سبزی خشک شود بعد روغن بریزید چون رنگ روغن روی خورش جا افتاده و سبزی سبز و خوش رنگ می شود.

هنگام خاموش کردن شعله می توان قطعه هایی از یخ به خورش اضافه کرد تا روغن خورش به سطح خورش بیاید.

طرز تهیه قورمه سبزی

نکات ریز در مورد گوشت قورمه سبزی

گوشت قورمه سبزی نباید خیلی ریز باشد. در اندازه گردویی درشت مطلوب است و می تواند با استخوان یا بدون استخوان باشد.

از گوشت راسته نیز می توان استفاده کرد.

استفاده از گوشت گوساله یا گوسفند بستگی به ذائقه خانواده دارد ولی این خورش باگوشت گوسفند بدون چربی خوشمزه تر است.

برخی علاوه بر گوشت خورشی و عصاره موجود در آن از عصاره مرغ، یا قلم استخوان استفاده می کنند.

نکات ریز در مورد چاشنی قورمه سبزی

لیمو عمانی جز لاینفک خورش قورمه سبزی است که دو نوع روشن و تیره دارد. برای قورمه سبزی بهتر است از نوع لیمو عمانی تیره رنگ استفاده شود.

لیموعمانی همراه با آبلیمو و آبغوره استفاده می شود.

به کار بردن رب گوجه فرنگی همراه با لیموعمانی ، از میزان رنگ سبزی خورش قورمه سبزی می کاهد.

از گرد لیموعمانی در قورمه سبزی استفاده می شود که البته رنگ خورش را تیره می کند.

برخی نیز در خورش قورمه سبزی از چاشنی آب نارنج استفاده می کنند.

نکات ریز در مورد لوبیای قورمه سبزی

لوبیای قورمه سبزی، لوبیای قرمز یا چیتی است.

در بعضی از شهرها (شهرهای خراسان) از لوبیا چشم بلبلی در خورش قورمه سبزی استفاده می شود

 

طرز تهیه قورمه سبزی نذری

 

مواد لازم برای 100 نفر :

گوشت گوسفندی      8 کیلو گرم
لوبیا قرمز     2 کیلو گرم
پیاز       10 کیلو گرم
لیمو عمانی     1 کیلو گرم
سبزی قورمه     10 کیلو گرم
برنج     15 کیلو گرم

طرز تهیه قورمه سبزی

1. لوبیاها را بشویید و بگذارید بپزد .گوشت گوسفندی را هم پاک کنید و به اندازه خورشی خرد کنید. پیازها را خرد کنید و کناری بگذارید. سبزی قورمه را هم پاک کنید و بعد از شستن خرد کنید و در روغن سرخ کنید.

2. دیگی آماده کنید و گوشت را همراه با مقداری روغن در آن بریزید و تفت دهید.به گوشت در حال سرخ شدن پیاز هم اضافه کنید.

3. ریختن زردچوبه هم فراموش نکنید..سپس سبزی سرخ شده و لوبیای پخته را هم بیفزایید. حالا مقداری آب بریزید و در دیگ را بگذارید و صبر کنید تا گوشت بپزد و خورش جا بیفتد نیم ساعت قبل از پایان پخت ،بعد از اینکه از پختن گوشت مطمئن شدید ،نمک به همرااه با لیمو عمانی اضافه کنید.

4. برای اینکه خورش خوشمزه تر شود لوبیاها را به جای پختن بعد از شستن و خشک کردن ،5 تا 6 دقیقه در تابه ای بدون روغن که از قبل گرم کرده اید تفت دهید.البه لوبیاها را باید مرتب هم بزنید تا نسوزد. مراقب باشید مقدار شنبلیله سبزی زیاد نباشدزیرا خورش تلخ می شود.

5. اگر گشنیز سبزی قورمه را زیاد بریزید خورش کمی شیرینتر میشود . بعضی ها اصولاً آن را حذف می کنند.

6. در مخلوط سبزی قورمه، با توجه به فصل،اسفناج یا برگ چغندر می ریزند. حالا که فصل زمشتان است از اسفناج استفاده نمایید اسفناج به خورش لعاب می دهد.

7. به هر کیو گرم شسبزی 5 تا 6 شاخه پیازچه هم بیفزایید . پیازچه طعم خورش را خوشمزه می کند. سبزی خورش قورمه را خیلی سرخ نکنید زیرا تلخ می شود.

8. برای پخت قورمه سبزی در حجم زیاد معمولاً لوبیا را از قبل نمی پزند آن را از شب قبل خیس کرده و همزمان با سبزی به گوشت اضافه می کنند ولی در این صورت دیگر نمی شود لوبیارا تفت داد.

9. اگر علاوه بر لیمو عمانی درسته از پودر لیمو عمانی هم اضافه کنید خورش خوش طعم تر می شود. بعضی ها علاوه بر لیمو عمانی آبلیمو ترش یا آبغوره  هم می ریزند.



:: بازدید از این مطلب : 138
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه فرنی ، طرز تهیه فرنی با آرد برنج

طرز تهیه فرنی با آرد برنج

مواد لازم

شیر           2  لیوان
آرد برنج       2 قاشق غذاخوری سرپر
شکر          4 قاشق غذاخوری
آب             0.5 استکان
گلاب          1 قاشق غذاخوری
کاکائو         1 قاشق مرباخوری برای تزیین

طرز تهیه فرنی

ابتدا شیر سرد را با لیوان های دسته دار که در تمامی خانه ها یافت می شود در قابلمه مورد نظر بریزید. سپس آرد برنج و آب را اضافه کنید و کاملاً هم زنید تا آرد در شیر سرد حل شود روی حرارت گذاشته و مرتباً هم زنید اگر لحظاتی هم زدن را متوقف کنید، باعث می شود آرد برنج در شیر گلوله گلوله شود. پس مرتباً به هم زنید تا کمی غلیظ شود بعد از روی حرارت کنار گذاشته و شکر و گلاب را اضافه کنید.

دوباره روی حرارت گذارید و هم زنید تا قوام لازم برای فرنی بدست آید فرنی را بایستی سریعاً در کاسه های کوچکی که از قبل آماده چیده اید، بریزید دقت داشته باشید که در هنگام سرد شدن کمی سفت تر می شود پس وقتی از روی حرارت برمی دارید نه سفت و نه شل باشد.

روش تزئین فرنی

برای تزئین فرنی کاکائو را در چند قطره آب حل کنید تا عصاره غلیظی بدست آید و با نوک قاشق یا قطره چکان روی فرنی هایی که در کاسه ها کمی سرد شده و خود را گرفته، تزئین کنید.

طرز تهیه فرنی

نکات تکمیلی در مورد فرنی با آرد برنج

فرنی با آرد برنج جزو دسرهای ایرانی میباشد
زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 5 دقیقه است
و زمان پخت و انتظار آن در حدود 20 دقیقه میباشد .
فرنی با آرد برنج را می توانید در وعده صبحانه – میان وعده – دسر – سرو کنید .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 2 نفر مناسب میباشد .

خواص فرنی

فرنی از ارزش غذایی بالایی برخوردار است.

فرنی ارزش غذایی بالایی دارد و موادترکیبی آن حاوی ویتامین ب و مفید برای بدن هستند اگر به جای شکر در آن عسل بریزید تبدیل به یک معجون لاغری بی نظیر می شود. یکی از وعده‌های خوراکی بسیار خوشمزه که در گذشته به عنوان یک خوراکی چاق کننده شناخته می‌شد بر اساس پژوهش‌ های جدید برای تناسب اندام بسیار مفید است.

فرنی باید در حد اعتدال مصرف شود زیرا زیاده‌روی و یا به موقع مصرف نکردن‌ آن می‌تواند زیان‌بار باشد. مصرف آن بعد از وعده غذایی اصلی توصیه نمی‌ شود زیرا به خاطر کالری بالا باعث افزایش وزن و بالا رفتن تری‌گلیسیرید می‌شود.



:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه عدس پلو ، طرز تهیه عدس پلو مجلسی

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ کرده

مواد لازم برای تهیه عدس پلو

عدس 2 پیمانه پلوپز
برنج 3 پیمانه پلوپز
پیاز دوعدد ریز شده و سرخ شده
گوشت چرخ کرده 250 گرم
کشمش به میزان لازم (یک پیمانه)
کره به مفدار لازم

طرز تهیه عدس پلو

برنج را شسته با مقداری نمک وآب خیس میکنیم.

عدس را هم پاک کرده وشسته و میگذاریم خوب بپزد. بعد ازاینکه عدس خوب پخت(نه اینکه له بشه) آنها را در آبکش ریخته و کناری میگذاریم.

پیاز ها را ریز خرد میکنیم و با مقداری روغن سرخ میکنیم. همینکه پیازها سبک شد. گوشت چرخ کرده را هم به پیاز اضافه میکنیم تا گوشت هم خوب تفت بخوره نه اینکه بسوزه.

بعد از خیساندن برنج که مدت آن یک تا دوساعت است یک قابلمه را آب کرده و روی شعله گاز گذاشته تا بجوش بیاد وقتی آب جوشید برنج خیس کرده را آب اضافی اش را دور ریخته و برنج را در آبجوش بریزید تا برنج خوب مغز پخت بشه.

وقتی موقع آبکش کردن برنج شد عدس پخته آب گرفته را به برنج اضافه کرده یک هم بزنید وبرنج وعدس را آبکش کنید.

مقدار 2 قاشق روغن در قابلمه ریخته نصف از آب روغن بجوش آمده را در کاسه ماست خوری ریخته برای روی برنج نصفی را هم در ته ظرف سپس برنج وعدس آبکش شده را درون قابلمه ریخته و بعد آب روغن را روی برنج ریخته ودرب ظرف رابسته تا بخار پلو بالا آمد دمکنی بگذارید و زیر برنج را کم کنید. به مدت 20 تا 30 دقیقه بعد از بخار دادن پلو میگذاریم پلو و عدس دم بکشه.

در ظرفی مقداری کره آب میکنیم کشمش های شسته شده و آب گرفته شده را درون کره کمی تفت میدهیم و میگذاریم کنار.

در صورت تمایل اگر دوست داشتید چند تا هم خرما هسته گرفته را هم بغل کشمش ها تفت داده و کنار میگذاریم.

بعد از دم کشیدن برنج اگر گوشت و پیاز سرخ شده مان سرد شده بود گرم میکنیم وقتی برنج را کشیدیم روی پلو عدس تزئین میکنیم مقداری هم پلو و زعفران حل میکنیم یک راه پلو زعفرون یک راه گوشت وپیاز و یک راه هم کشمش و خرما تزئین کنید و با سالاد کاهو یا شیرازی نوش جان کنید.

طرز تهیه عدس پلو

طرز تهیه عدس پلو نذری

مواد لازم برای 200 نفر

برنج     25 کیلو گرم
عدس      15 کیلو گرم
کشمش     4 کیلو گرم
گوشت چرخ کرده    6 کیلو گرم
پیازسرخ شده آماده     1.5 کیلو گرم
روغن جامد     5 کیلو گرم
زعفران آماده شده      به مقدار لازم
پودر زیره سیاه     مقداری
روغن حیوانی     مقداری (در حد 1 تا 2 قاشق غذاخوری برای کل روغن مصرفی)

عدس حتما باید ایرانی باشه وگرنه زمان پخت و دم کردن ، از هم باز میشه

طرز تهیه عدس پلو

1. از شب قبل برنج را خیس کنید. صبح  عدس ها را شسته و خیس کنید.

2. گوشت را به تنهایی تفت دهید تا آب گوشت جمع شود. همزمان پیاز نگینی خرد شده را تفت دهید تا کمی طلایی شود. وقتی هر دو آماده شدند، با هم مخلوط کنید و سپس نمک، فلفل سیاه، دارچین، رب گوجه فرنگی و روغن اضافه کنید. ( در این مرحله اگر نمیخواهید گوشت عدس پلویتان رنگ رب داشته باشد، به جای رب، زعفران دم کرده اضافه کنید، این روش را نیز میتوانید امتحان کنید )

3. بعد از 2 الی سه ساعت که عدس ها خیس خوردند، آب عدس را عوض کرده و روی حرارت قرار دهید تا بپزد، عدس پخته را کنار بگذارید.

4. از دو روش میتوان برای مخلوط کردن برنج و عدس استفاده کرد.

روش اول :

بعد از آبکش کردن برنج، وقتی میخواهیم داخل قابلمه بریزیم تا دم بکشد، به ازای هر دو کفگیر بزرگ برنج یک کفگیر عدس روی آن بریزید و به آرامی مخلوط کنید و سپس دوباره برنج و عدس … در آخر با دمکنی روی حرارت قرار دهید تا خوب دم بکشد.

روش دوم :

وقتی برنج جوش آمد و نزدیک به آبکش کردن آن بود، عدس پخته را به برنج در حال جوش اضافه کنید تا با هم مخلوط شوند، برنج را آبکش کرده و داخل دیگ بریزید و با دمکنی روی حرارت قرار دهید تا خوب دم بکشد. ( روش دوم توصیه میشود )

5. کشمش را شسته روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا خشک شود. سپس با روغن تفت دهید. ( اگر کشمش را قبل از خشک شدن آن و آبدار، روی حرارت بگذارید، خواه ناخواه کشمش داخل آب خود جوشیده و برای کسانی که معتقد هستند مشکل دار خواهد شد، پس فراموش نکنید که حتماً پهن کنید تا خشک شود و بعد فقط با روغن تفت دهید )

6. بعد از این که برنج دم کشید، درب دیگ را بردارید و پودر زیره را روی برنج بپاشید و چند دقیقه ای درب ظرف را بگذارید تا عطر زیره به تمام برنج برسد. روغن نباتی و روغن حیوانی را روی حرارت قرار دهید تا داغ شود ( حتماً توجه کنید تا روغن بوی سوختگی نگیرد، فقط گرم شود )

7. در آخرین مرحله این روغن را روی برنج آماده بریزید و برنج را زیر و رو کنید تا عطر خوبی بگیرد. مقداری از برنج را بردارید و زعفران را داخل آن ریخته و به آرامی طوری که برنج له نشود، زعفران را با برنج مخلوط کنید. اکنون میتوانید برنج را در ظرفها ریخته و روی آن گوشت، پیازداغ، کشمش سرخ شده بریزید.



:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه عدسی ، طرز تهیه عدسی خوشمزه و نکات آن

طرز تهیه عدسی خوشمزه

مواد لازم برای پخت عدسی

دو لیوان عدس
روغن ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل
پیاز متوسط یک عدد برای پیاز داغ
رب گوجه فرنگی ۲ الی ۳ قاشق غذاخوری

طرز تهیه عدسی صبحانه

عدس را از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و آب آنرا عوض کنید. با اینکار شاید مقداری از املاح بیرون ریخته شود ولی دیگر دل درد نخواهید گرفت و رنگ آنهم پس از پخت تیره نمیشود.

عدس ها را با روغن و آب ( یا آب مرغ یا گوشت اگر از قبل آماده دارید ) بپزید. پس از پخت کامل عدس ها – پیاز داغ و رب گوجه و نمک و فلفل ( و کمی در صورت تمایل ادویه گرام ماسالا یا هر نوع ادویه که می پسندید ) اضافه کنید . قوام عدسی را خیلی شل و خیلی سفت نکنید.

خوراک عدسی را با لیمو ترش یا کمی سرکه و روغن زیتون سرو کنید .( اگر مقدار بسیار کمی پودر گلپر هم روی عدسی بریزید خوشمزه و سهل الهضم میشود .)

رازهای خوشمزه تر شدن عدسی

از قدیم خوراک عدسی برای صبحانه و میان وعده‌ها استفاده می‌شده آن هم به این دلیل که غذایی بسیار مغذی است. البته بهترین عدس در ناحیه کاشان و دیزین کشت می‌شده اما امروز ما یکی از واردکننده‌های این ماده غذایی هستیم. برای تهیه عدسی نیز نکته‌هایی وجود دارد که ما به ۸ مورد از آن‌ها پرداخته‌ایم که عبارتند از :

1. عدس بسته‌بندی بخرید. توجه کنید که بسته‌بندی آن چروک و سوراخ‌سوراخ نباشد. در ضمن، وقتی در کاسه‌ای از آب آن را خیس می‌کنید، عدس‌ها ته ظرف باقی بمانند و به سطح آب نیایند. به علاوه از خریدن عدس‌های فله‌ای نیز خودداری کنید زیرا امکان دیرپز بودن آن‌ها وجود دارد.

2. برای آنکه نفاخی عدس گرفته شود آن را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کنید. البته دقت کنید که این زمان بیشتر نشود زیرا در این صورت عدس بر اثر حرارت دیدن، له و پوستش جدا می‌شود.

3. برای سریعنر پختن عدسی ابتدا پیاز را در روغن تفت دهید و بعد از طلایی شدن، عدس‌ها را نیز اضافه کنید و بعد از این مرحله به عدس، آب اضافه کنید. با این کار عدس‌ها سریع‌تر می‌پزند.

اگر آب عدسیتان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه کنید و در آن کمی عصاره مرغ یا سبزیجات نیز بریزید و اگر  غذای عدسی شور شد از سیب‌زمینی استفاده کنید.

4. ادویه و چاشنی‌های خوراک عدسی را در مراحل پایانی به آن اضافه کنید زیرا هم باعث دیرپز شدن عدس می‌شوند و هم عطر و بوی ادویه‌ها از بین خواهند رفت.

طرز تهیه عدسی

5. به عنوان ادویه به عدسی زیره بزنید و اگر تمایل دارید در آن گلپر بریزید، چاشنی عدسیتان بهتر است سرکه باشد اما در صورت نزدن گلپر، چاشنی مناسب غذای عدسی آب‌لیموی تازه است.

6. اگر آب عدسیتان تمام شد، بهتر است به آن آب جوش اضافه کنید و در آن کمی عصاره مرغ یا سبزیجات نیز بریزید و اگر عدسی شور شد از سیب‌زمینی استفاده کنید.

7. برای خوشمزه‌تر شدن عدسی به آن سیب‌زمینی نگینی شده اضافه کنید و هرگز از گوشت استفاده نکنید زیرا عدسی، غذایی است که گوشت ندارد.

8. خوراک عدسی غلظت مشخصی دارد، بهتر است نه خیلی رقیق باشد و نه مانند حلیم غلیظ بلکه مانند آشی نسبتاً غلیظ باید پخته و سرو شود.

طرز تهیه عدسی و قارچ

خوراک عدس و قارچ غذایی سبک و راحت مخصوص شام است

مواد لازم مخصوص ۵ نفر

عدس ۳ پیمانه

قارچ ۸ عدد متوسط

سیب زمینی ۲ عدد متوسط

گوجه فرنگی ۶ عدد متوسط

روغن زیتون به مقدار لازم

پودر آویشن به مقدار لازم

نمک، فلفل، ادویه کاری، زنجفیل به مقدار لازم

طرز تهیه عدسی و قارچ

گوجه فرنگی ها را با رنده و یا در مخلوط کن له کنید تا یکدست شوند .عدس، قارچ و آب گوجه فرنگی را با ادویه جات به مدت ۴۵ دقیقه بپزید و سپس سیب زمینی های نگینی خورد شده را به آنها اضافه کنید و بگذارید به مدت ۳۰ دقیقه ی دیگر با هم بپزند، در پایان کمی پودر آویشن و روغن زیتون به آنها اضافه کرده و سرو نمایید.



:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه شربت سکنجبین ، طرز تهیه شربت سکنجبین سنتی

طرز تهیه شربت سکنجبین

مواد لازم

شکر
2/5 کیلو

سرکه سفید
نیم لیتر

نعناع تازه
چند شاخه

طرز تهیه شربت سکنجبین

7 لیوان آب را با شکر مخلوط کرده و روی حرارت می گذاریم تا شکر در آب حل شود و همانطور که روی حرارت است نعناع تمیز شده را با نخ می بندیم و در شکر و آب می گذاریم تا شربت قوام آید.

بعد سرکه را داحل شربت می ریزیم چند جوش که زد شربت را از روی حرارت بر می داریم، بعد از اینکه شربت سرد شد، آن را صاف می کنیم؟ در شیشه ریخته و در جای خنک نگهداری می کنیم.

طرز تهیه شربت سکنجبین با عسل

روش اول :

مواد لازم :

سرکه طبیعی 2 واحد، عسل زنبوری چند گیاهی 5 واحد، آب سالم بدون کلر 4 واحد، یا آنقدر که لازم باشد با توجه به غلظتی که مورد نظر است.

طرز تهیه :

ابتدا هر سه جزء را مخلوط کرده بجوشانید و کف آن را بگیرید تا به یک چهارم برسد و به قوام آید و عده‌ای معتقدند آنقدر بجوشد تا یک پنجم مخلوط باقی بماند.

نکته :

در تهیه سکنجبین می‌توان عرق نعناع یا خود نعناع را نیز استفاده کرد تا از عطر و خواص آن بهره مند شد.

تذکر :

هر جا مصرف سکنجبین (سرکه انگبین) توصیه شده است ، منظور سکنجبینی است که با سرکه طبیعی، عسل زنبوری چند گیاهی و عرق یا خود نعناع در ظرف مسی با آب سالم بدون کلر تهیه شده باشد.

قابل توجه است که در صورت نبود عسل می توان از شکر سرخ هم استفاده کرد.

روش دوم :

مواد لازم :

عرق نعنا ( 2 لیوان ) + سرکه (1 لیوان ) + آب ( 1 لیوان ) + عسل ( 4 لیوان ) به مدت 10 دقیقه جوشانده شود .
ضمنا بجای واحد لیوان از واحدهای کوچکتر استکان هم میتوانید استفاده کنید.

شربت سکنجبین

خواص شربت سکنجبین :

سکنجبین از عسل و سرکه ساخته می‌شود که مصرف آن نفوذ غذا به سلول‌های بدن از جمله سلول‌های کبد را افزایش می‌دهد.
محققان می‌گویند مصرف آب برای افراد گرم مزاج و کسانی که معده گرمی دارند مانند کودکان مفید است ولی کسانی که سرد مزاج هستند مصرف آب همراه با غذا موجب افزایش سردی معده آنها می‌شود.
کارشناسان تغذیه می‌گویند مصرف زیاد آب همراه با غذا موجب افزایش سردی معده می‌شود و اگر این اصول رعایت نشود سبب آسیب به معده می‌شود.
به گفته‌ی کارشناسان تغذیه مصرف آب همراه با غذا موجب اختلال در هضم غذا می‌شود همچنین باید 2 ساعت قبل از غذا آب مصرف کرد تا در هضم غذا اختلالی ایجاد نشود.
شربت سکنجبین یکی از بهترین نوشیدنی‌ها در “طب سنتی” است که دافع صفراست و صفرای اضافی بدن را خارج می کند سکنجبین از عسل و سرکه ساخته می‌شود که نفوذ غذا را به سلول‌های بدن افزایش می‌دهد.

طرز تهیه شربت سکنجبین با خیار

مواد لازم :
خیار 2 عدد
لیموترش یک عدد
سکنجبین یا عسل نصف فنجان
عرق نعنا یا گلاب نصف فنجان

طرز تهیه

پیش از هرچیز لیمو ترش را پوست بگیرید و فیله آن را جدا کرده و همراه عرق نعناع درون پارچ مخلوط کن بریزید.پس از آن خیار را خوب شسته و آن را با پوست داخل پارچ اضافه کرده و آنها را با هم مخلوط کنید. برای مخلوط کردن این مواد تنها کافی است با سرعت بالا به مدت یک دقیقه دستگاه را روشن کنید. توجه داشته باشید برای هر لیوان احتیاج به یک خیار متوسط دارید. بعد از مخلوط شدن این مواد، آنها را درون لیوان بریزید و متناسب با ذائقه خود و مهمان تان سکنجبین به لیوان ها اضافه کنید. می توانید با کم و زیاد کردن میزان سکنجبین یک شربت سکنجبین خیار شیرین یا کم شیرین تهیه کنید.بهترین روش برای تزیین این نوشیدنی خوش آب و رنگ آن است که پس از اضافه کردن چند قطعه یخ به داخل لیوان، 6 تا 7 برش نازک از یک خیار متوسط را درون آن بریزید و با یک برش نازک از لیموترش آن را تزیین کنید.

روش دیگر آن است که از برگ های تازه نعناع برای تزیین استفاده کنید. در این حالت می توانید چند برگ از نعنای تازه را ساطوری کرده و آن را به شربت خیار و سکنجبین اضافه کنید و به جای برش لیمو یک برگ نعناع را روی لیوان قرار دهید.برای تهیه این شربت می توانید به جای سکنجبین از عسل نیز برای شیرین کردن طعم آن استفاده کنید.

نکات تکمیلی در مورد شربت سکنجبین و خیار

زمان آماده سازی مواد اولیه و مایحتاج آن حدودا 5 دقیقه است .
توجه نمایید مقدار مواد اولیه و دستور تهیه برای 2 نفر مناسب میباشد .



:: بازدید از این مطلب : 153
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه شربت آلبالو ، آموزش شربت آلبالو خانگی

طرز تهیه شربت آلبالو

مواد لازم

آلبالو یک کیلو و نیم
شکر دو کیلو
وانیل نصف قاشق چای خوری

شربت آلبالو را اگر با آلبالوی اول فصل که هنوز خیلی رسیده نیست درست کنیم رنگ آن سرخ تند می شود و مزه اش قدری ترش خواهد بود. با آلبالوی رسیده، رنگ شربت آلبالویی پخته و ترش بودن آن کمتر خواهد بود.

طرز تهیه شربت آلبالو

شکر را با 8 لیوان آب حل می کنیم و روی حرارت کمی جوش می دهیم. سپس آن را از صافی رد می کنیم. آلبالو ها را قبلا می شوییم و برگ ها و شاخه هایش را جدا می کنیم. حالا آلبالوها را داخل کیسه ی پارچه ای نازک و تمیزی می ریزیم و آن را می بندیم و در شربت می اندازیم. می گذاریم شربت با حرارت ملایم بجوشد و قوام بیاید. بعد وانیل را داخل شربت می ریزیم و می گذاریم تا یکی دو جوش بزند و آن را از روی حرارت بر می داریم. بسته ی آلبالو را از داخل آن خارج می کنیم و می فشاریم تا شربتی که در آن جمع شده کاملا خارج شود. شربت را پس از سر شدن داخل بطری می ریزیم و در جای خشک و خنک و با در بسته نگهداری می کنیم.

اگر هر نوع شربتی را که می خواهید درست کنید داخل ظرف لعابی درست کنید بی دردسرتر و راحت تر است.

روش دوم تهیه شربت آلبالو

در این روش آب آلبالو ها را می گیریم. 6 لیوان آب آلبالو را با دو کیلو شکر مخلوط کرده و می گذاریم مدتی به حال خود بماند. سپس آن را روی حرارت می گذاریم تا جوش بیاید و شربت غلیظ شود. حدود بیست دقیقه کافی است، بعد وانیل را در آن می ریزیم و می گذاریم کمی جوش بخورد تا قوام بیاید. شربت را از روی حرارت بر می داریم و صاف می کنیم و داخل بطری می ریزیم. حال می توانید با این شربت تابستانی خنک و آلبالوی داشته باشید، می توانید آن را روی بستنی یا فالوده بریزید و از آن لذت ببرید. نوش جان!

نکات مهم برای تهیه شربت آلبالو

بهتر است شربت آلبالو و همه انواع شربت ها را در درون قابلمه های لعابی تهیه نمایید.
اگر ترجیح می دهید شربت آلبالو ترش شود بهتر است که شربت را با آلبالوی اول فصل تهیه نمایید ولی اگر می خواهید ترشی شربت به اندازه و کم باشد باید شربت را با آلبالو های رسیده تهیه کنید.
اگر آلبالو ها ترش باشد می توانید در هنگام تهیه شربت آلبالو میزان شکر را بیشتر نمایید.
اگر می خواهید در طرز تهیه شربت آلبالو برای خوش طعم کردن شربت از وانیل استفاده نمایید می توانید ابتدا مقداری شربت را با آب سرد بچشید و اگر از طعم شربت خوشتان نیامد سپس وانیل را به شربت اضافه نمایید.
از آلبالو های باقی منده در تهیه شربت آلبالو می توانید برای تهیه مربای آلبالو استفاده نمایید.
توجه داشته باشد که اگر شربت به خوبی قوام نیامد شربت آلبالو ترش می شود.
شربت آلبالو را اگر با حرارت زیاد بجوشانید شکرک می زند.
اگر شربت را بر روی حرارت زیاد گاز بجوشانید رنگ شربت قهوه ای می شود و اگر شربت آلبالو را بر روی حرارت کم گاز تهیه نمایید رنگ شربت تیره و بد رنگ می شود.

شربت آلبالو خانگی

طرز تهیه اسموتی آلبالو و توت فرنگی

مواد لازم

توت فرنگی
300 گرم

آب آلبالو
یک لیوان

بستنی وانیلی
یک لیوان

خامه صبحانه
100 گرم

شکر
4 قاشق غذاخوری

آلبالو
نصف لیوان

روش تهیه اسموتی آلبالو و توت فرنگی

ابتدا آلبالوها را هسته گرفته سپس تمامی مواد را داخل میکسر می ریزیم و داخل لیوان های تک نفره سرو می کنیم.



:: بازدید از این مطلب : 154
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 2 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه شیرینی دانمارکی ، طرز تهیه شیرینی دانمارکی یا گل محمدی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

مواد لازم

شیر گرم 2/3 لیوان  .  روغن 1/3 لیوان  .  آرد 3 و نیم لیوان  .  شکر 4 قاشق غذاخوری  .  تخم مرغ 2 عدد

کره 200 گرم  .  پودر خمیر مایه 2 قاشق چایخوری  .  نمک 1 قاشق چایخوری  .  اسانس وانیل مقداری

کرم شیرینی برای داخل شیرینی  .  زرده تخم مرغ برای رومال شیرینی  .  شکر و آب برای شیره شیرینی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

شیر گرم ( شیر داغی که دست را نسوزاند ) ، پودر خمیرمایه ، نمک ، 1 قاشق چایخوری شکر و 1 قاشق غذاخوری آرد را باهم مخلوط کنید و 10 دقیقه کناری قرار دهید تا پف کند ، پس از 10 دقیقه تخم مرغ ها را به مخلوط خمیر مایه اضافه و مخلوط کنید.

باقی مانده آرد ، شکر و وانیل را باهم مخلوط کنید سپس به مواد دیگر اضافه کنید و خوب مخلوط نمایید ، روغن را نیز در آخر اضافه کنید سپس ورز دهید تا خمیر لطیفی بدست بیاید که به دست نچسبد ، خمیر را داخل کاسه ای که چرب شده قرار دهید و روی آن را بپوشانید سپس به مدت 1 ساعت در جای گرمی قرار دهید تا حجم آن دو برابر شود.

پس از اینکه حجم خمیر دو برابر شد از کاسه خارج کنید ، روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را با وردنه پهن کنید ، کره نرم شده را روی سطح خمیر پخش کنید و خمیر را لوله کنید سپس با وردنه خمیر را صاف کنید و روی آن را با کیسه فریزر بپوشانید و 10 دقیقه استراحت دهید ، 3 بار دیگر این کار را تکرار کنید ( لوله کنید ، صاف کنید و 10 دقیقه استراحت دهید ، این کار برای ترد شدن شیرینی میباشد ).

پس از انجام مراحل بالا خمیر شیرینی را با وردنه نازک پهن کنید و بصورت دایره بزرگی اطراف ان را ببرید سپس این دایره با به 8 قسمت مساوی برش بزنید ، داخل هر تکه خمیر کمی پودر قند و 1 قاشق غذاخوری کرم مخصوص شیرینی دانمارکی بریزید و همانند شکل شیرینی را بپیچید.

ته سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و خمیرها را با فاصله روی آن قرار دهید ، 30 دقیقه بگذارید خمیرها استراحت کنند سپس 1 زرده تخم مرغ زده شده را روی خمیرها بمالید ، سینی را داخل فری که از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 15 – 20 دقیقه قرار دهید تا روی شیرینی ها طلایی شود.

در این فاصله که شیرینی ها میپزد شیره را آماده کنید ، نصف لیوان شکر را با 1/3 لیوان آب و 1 قاشق چایخوری آبلیمو مخلوط کنید و داخل قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد و غلیظ شود ، شیرینی ها را پس از پخت از فر خارج کنید و با قلمو شیره را روی سطح شیرینی بزنید و پس از اینکه شیرینی ها خنک شدند سرو کنید.

طرز تهیه خمیر دانمارکی

مواد لازم

750 گرم
آرد کاملا سفید

250 گرم
آرد ذرت یا نشاسته پودر شده

250 گرم
کره

2 عدد
تخم مرغ

3 قاشق سوپخوری
روغن مایع

2 قاشق سوپخوری
شکر

یک قاشق سوپخوری
مایع خمیر ترش

یک قاشق چایخوری
نمک

به مقدار لازم
آب ولرم

طرز تهیه

یک قاشق چایخوری شکر را در یک فنجان شیر گرم یا آب حل کرده و مایع خمیر را اضافه می کنیم و می گذاریم مایع خمیر پف کند.

در ظرف بزرگی آرد، نمک و شکر را الک کرده، سپس وسط آرد را گود می کنیم. مایع خمیر پف کرده، روغن مایع و تخم مرغ ها را با چنگال خوب به هم می زنیم. بعد آنها را با آرد مخلوط کرده و آب ولرم را کم کم اضافه می کنیم تا خمیر صاف یک دستی تهیه شود. خمیر را کمی ورز داده و روی آن را می پوشانیم و در جای تقریباً گرمی قرار می دهیم تا خمیر15 دقیقه مانده و کمی جا بیفتد.

سپس روی میز کمی آرد می پاشیم و خمیر را به قطر 2 سانتی متر بازکرده و کره را در وسط آن قرار داده و با چهار قسمت خمیر روی کره را می پوشانیم و با وردنه ضربه های آرامی روی خمیر وارد کرده تا کره نرم شده و در خمیر کمی پهن شود. بعد خمیر را به قطر یک سانتی متر باز کرده و آن را 6 تا 5 لا زده و آن را در جای خنک و یا در یخچال قرار می دهیم . 20 دقیقه بعد خمیر را یک بار از طول و یک بار از عرض باز و بسته کرده و آن را 6-5 بار تا می زنیم و هر بار20 دقیقه درجای خنک نگه می داریم و بعد از 6 دفعه، باز و بسته کردن خمیر در مرحله آخر آن را به قطر یک سانتی متر پهن کرده و شیرینی هایی از قبیل مدل صدفی، لوله ای ، نیمه ماه، گوشی، فرفره و مدل کراسان تهیه می کنیم.

کرم دانمارکی

مواد لازم

2 قاشق سوپخوری
آرد ذرت یا آرد گندم

5/1 فنجان
شیر

یک عدد
زرده تخم مرغ

نصف فنجان
شکر

50 گرم
کره

به مقدار کم
وانیل یا پوست رنده شده لیمو

روش تهیه

زرده تخم مرغ و 50 گرم از شکر را با وانیل خوب مخلوط می کنیم. بقیه شکر را با کره مخلوط کرده  و آن را هم می زنیم تا نرم و سفید شود. سپس شیر و آرد ذرت را مخلوط کرده و ظرف را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا غلیظ شود . سپس زرده زده شده را ا ضافه کرده و به هم می زنیم. در نهایت کره را افزوده و کرم آماده شده را مورد مصرف قرار می دهیم.

برای تزئین روی شیرینی ها و داخل شیرینی ها از مواد زیر استفاده می کنیم.

برای داخل شیرینی ها :

کرم دانمارکی + دارچین یک قاشق مرباخوری + شکر یک سوم پیمانه.

برای تزئین روی شیرینی ها :

یک عدد تخم مرغ + یک قاشق سوپخوری شربت کارامل( شکر را روی حرارت بخار آب ذوب می کنیم)

طرز تهیه شیرینی دانمارکی

طرز تهیه شیرینی دانمارکی صدفی با خمیر دانمارکی

خمیر دانمارکی را نسبتاً نازک تر باز کرده و روی خمیر کمی دارچین و شکر می پاشیم و آن را لوله کرده و وقتی به قسمت آخر رسیدیم، با قلم مو کمی تخم مرغ بر روی آن می مالیم که دو قسمت به هم بچسبد.

سپس آن را مانند رولت به قطر 5/1 سانتی متر می بریم. شیرینی ها را در سینی چیده، مدت 30 دقیقه در وسط پنجره فر با حرارت 350 درجه قرار می دهیم تا پخته و طلایی شوند و بعد از کمی خنک شدن روی آنها با الک پودر قند می پاشیم.

شیرینی لوله ای با خمیر دانمارکی

خمیر دانمارکی را به قطر 4-3 میلیمتر و به طول 15 سانتیمتر و به عرض دلخواه کرم می مالیم . سپس خمیر را لوله کرده و به انتهای لوله که رسیدیم با قلم مو روی خمیر را کمی تخم مرغ می مالیم تا دو قسمت به هم بچسبد. بعد خمیر را به اندازه های 6-5 سانتی متر می بریم و در سینی چرب آنها را چیده و به مدت 30 دقیقه می گذاریم پخته شوند.

شیرینی نیمه ماه دانمارکی با خمیر دانمارکی

خمیر را به قطر 5-4 میلیمتر پهن کرده و با قالب گرد خمیر را قالب می زنیم و توسط قیف یا با قاشق مرباخوری مقداری کرم در وسط خمیر می گذاریم و خمیر را به صورت نیمه ماه روی هم آورده و دور آن را با چنگال میوه خوری فشرده و فرم می دهیم. سپس روی آنها از مخلوط تخم مرغ و شربت کارامل می مالیم و بعد روی آن کمی شکر پاشیده، در سینی چرب می چینیم. سپس برای مدت 30 دقیقه در پنجره وسط فر با درجه حرارت 350 قرار می دهیم تا شیرینی ها بپزند.

مدل گوشی دانمارکی با خمیر دانمارکی

خمیر را به قطر 4-3 میلی متر پهن کرده، به اندازه 30×15 می بریم و در وسط خمیر یک نقطه مرکز قرار داده و روی آن شکر و دارچین می پاشیم. بعد خمیر را از دو طرف به نقطه مرکز لوله کرده و خمیر را به صورت ورقه های 5/1 سانتی متری می بریم و در سینی چرب شده می چینیم. سپس در فر داغ با درجه حرارت 400 فارنهایت مدت 12-10 دقیقه می گذاریم تا شیرینی ها طلایی شوند.

شیرینی مدل فرفره با خمیر دانمارکی

خمیر را به قطر یک سانتی متر و طول و عرض 25×25 سانتی متر باز می کنیم. بعد 5×5 خمیر را بریده و چهارگوش خمیر را برش می دهیم. وسط خمیر به اندازه یک عدد فندق کرم می گذاریم و به شکل فرفره می پیچیم. با قلم مو روی آن از مخلوط شربت کارامل و تخم مرغ مالیده، آنها را در سینی فر چرب شده می چینیم و در پنجره وسط فر قرار می دهیم . مدت 25-20 دقیقه صبر می کنیم تا شیرینی ها با حرارت 400 درجه طلایی شوند. این شیرینی ها را می توان به پودر قند نیز آغشته نمود. در این صورت نیازی به مالیدن کارامل تخم مرغی نمی باشد.

مواد لازم برای تهیه مایه خمیر ترش

خمیر ترش             1/4  پیمانه سرخالی
شکر                     1 قاشق سوپخوری
آب گرم                    1 پیمانه سرخالی

مواد لازم برای تهیه خمیر

آرد    ( به میزانی که خمیر به دست نچسبد )
روغن صاف قنادی            1/2 و1 پیمانه
روغن مایع                      1/3  پیمانه
نمک                  1/8  قاشق چایخوری
جوهر لیمو             1/4  قاشق چایخوری
شیر                               1 پیمانه
شکر                           1/2  پیمانه
تخم مرغ                             2 عدد
تقویت کننده آرد            1 قاشق چایخوری

روش تهیه تهیه مایع خمیر ترش

خمیر ترش را با شکر و آب گرم با هم مخلوط کرده به مدت 4 الی 5 دقیقه در هوای گرم قرار داده تا پف کند .

روش تهیه

تخم مرغ ها و شکر را با چنگال بزنید ، جوهر لیمو را در شیر حل نموده اضافه  نمایید . نمک و روغن مایع را نیز اضافه کنید . مایع خمیر ترش را به این مواد اضافه نمایید . نمک و روغن مایع را نیز اضافه کنید . مایع خمیر ترش را به این مواد اضافه  کنید . تقویت کننده را با 2 پیمانه آرد مخلوط نموده و به مایع بالا اضافه نما ئید و مخلوط کنید سپس آنقدر آرد اضافه کرده و ورز بدهید تا خمیر بدست نچسبد و سبم شود . بعد خمیر را گلوله کرده بگذارید به مدت یک ربع در جای گرم بماند تا خمیر ور بیاید .

بعد خمیر را امتحان کنید یعنی با دست از یک گوشه بکشید بعد ول کرده اگر به جای اولش بر نگشت خمیر عمل کرده و آماده برای باز شدن می باشد ، اگر به جای خود برگشت عمل نکرده و باید مجددا به خمیر استراحت دهید و در این فاصله در یک ظرف جداگانه عمل نکرده و باید مجدداً به خمیر استراحت دهید و در این فاصله در یک طرف جداگانه کمی آرد پاشیده روغن صاف را از الک مویی رد  نموده و به شکل توپ درآورید بعد روی آن کمی آرد پاشیده به صورت مستطیل فرم داده به طوریکه ضخامت هر طرف یک سانت باشد .

از هر طرف ضربه زده و همینطور که در حال فرم دادن به روغن هستید ، به هر طرف روغن صاف آرد بزنید . طول و عرض روغن صاف حدود 5 در 15 سانت و قطر روغن صاف یک سانتیمتر می باشد . روی میز کار آرد پاشیده خمیر را با وردنه باز نموده بطوریکه وسط خمیر ضخیم تر باشد ولی اطراف آن نازکتر باشد . خمیر را آهسته وردنه کشیده بعد روغن صاف را وسط خمیر گذاشته خمیر را مثل بقچه بپیچید . سپس آردهای اضافی خمیر را با برس پاک نموده وردنه را آردی کنید .

از طول خمیر را آرام آرام چند ضربه زده بعد بدون اینکه فشاری به خمیر بیاورید خمیر را کمی باز کرده بدین ترتیب روغن صاف از خمیر بیرون نمی زند . خمیر را دور وردنه بپیچید ، خمیر را پشت و رو کنید ، با وردنه خمیر را باز نموده ( اگر روی خمیر آرد اضافه دارد حتماً با برس پاک نمائید . ) سپس خمیر را از طول 4 لا کنید زیرش کمی آرد بپاشید ، رویش را بچوشانید تا 20 دقیقه بماند . البته این عمل باز کردن خمیر را باید 3 بار انجام دهید در تمام مراحل خمیر از طول باز می شود و از طول باز می شود و از طول چهادر لا می شود . در مرحله آخر بعد از چهار لا نمودن دیگر بیست دقیقه نمی ماند بلافاصله خمیر را باز نموده و به اشکال مختلف در آورید .



:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه شیرینی کشمشی ، دستور تهیه شیرینی کشمشی

طرز تهیه شیرینی کشمشی

مواد لازم

آرد 1 و 2/3 لیوان  .  پودر قند 1 و 1/3 لیوان  .  کره 150 گرم  .  تخم مرغ 2 عدد

کشمش پلویی 1/2 لیوان  .  اسانس وانیل 1/2 قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی کشمشی

فر را با دمای 160 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود ، کره و تخم مرغ را 30 دقیقه پیش از کار از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.

کره نرم شده را داخل کاسه ای بریزید و پودر قند و وانیل را اضافه نمایید ، مواد را با همزن بزنید تا کرمی و یکدست شود سپس تخم مرغ ها را به نوبت اضافه کنید ( یکی را اضافه کنید و هم بزنید سپس دیگری را اضافه کنید ).

کشمش ها را به مایه شیرینی اضافه کنید و در ادامه آرد را کم کم روی مواد الک کنید و با لیسک مخلوط نمایید ؛ داخل سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و با قاشق از مایه شیرینی بردارید و با فاصله مناسب داخل سینی قرار دهید ( شیرینی ها در زمان پخت پهن و نازک میشوند ).

سینی را داخل فری که از قبل روشن کرده اید و گرم شده است به مدت 10 – 15 دقیقه قرار دهید ( زمانی که لبه های شیرینی طلایی شد یعنی آماده است ) ؛ اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند سپس از کاغذ جدا کنید.

طرز تهیه شیرینی کشمشی با شکلات

زمان آماده سازی ۱۵ دقیقه
زمان پختن ۲۰ دقیقه
مناسب برای ۴ نفر

۱ پیمانه
آرد

۱ قاشق چای خوری
بیکینگ پودر

۱ پیمانه
کره

۱ پیمانه
شکر

۱ عدد
تخم مرغ

۱ قاشق چای خوری
وانیل

۱ پیمانه
گردو

۱ پیمانه
کشمش

۵۰ گرم
شکلات ساده

طرز تهیه شیرینی کشمشی با شکلات

برای تهیه این نوع شیرینی می بایست ابتدا کره و شکر را خوب با همزن برقی، هم بزنید. سپس تخم مرغ و وانیل را به آن اضافه کرده و دوباره هم بزنید تا کاملا نرم و یکنواخت شوند.

آرد و بیکینگ پودر و نمک را باهم مخلوط کرده و پس از دوبار الک کردن به مخلوط آماده شده اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا خوب مخلوط شوند. گردوی خرد شده، کشمش و خرده شکلات ها را نیز اضافه کرده و مخلوط کنید تا موادتان به شکل یک دست در بیاید.

با قاشق غذاخوری از موادتان برداشته و بر روی ورقه های شیرینی پزی روغنی و چرب شده بریزید. در نهایت شیرینی ها را در فر با درجه حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد به مدت ۱۲ الی ۱۵ دقیقه در طبقه وسط بگذارید تا شیرینی لذیذ شما پخته شود.

شیرینی کشمشی

طرز تهیه شیرینی کشمشی با بادام

مواد لازم

آرد: 750 گرم

مخمر خشک: 70 گرم

شکر: 100 گرم

شیر نیمگرم: ⅛ لیتر

کره: 400 گرم

پودر وانیل: 20 گرم

نمک و پودر هل: هر کدام 1 قاشق چایخوری

مغز بادام (پوست گرفته و خرد شده): 150 گرم

برگه زردآلو (خرد شده): 125 گرم

پوست رنده شده و آب 1 لیموترش

کشمش: 700 گرم

کمی کره یا مارگارین برای چرب کردن قالب

طرز تهیه شیرینی کشمشی با بادام

سینی فر و یک قالب مستطیل را با کره یا مارگارین چرب کنید.

آرد را در کاسه ای الک کنید. وسط آرد چاله ای تعبیه کنید. مخمر، شکر و شیر را داخل چاله بریزید. آهسته هم بزنید. کمی هم آرد روی مواد داخل حفره بریزید. روی کاسه را پوشانده و 20 دقیقه در جایی گرم بگذارید.

کره را آب کرده و با وانیل، ذره ای نمک و پودر هل آنقدر هم بزنید تا حالت کرِم  پیدا کند. سپس کرِم را داخل کاسه ی حاوی آرد ریخته و مواد را خوب مخلوط کنید و ورزد دهید. مغز بادام، برگه، آب و پوست لیمو و کشمش را به خمیر اضافه کرده و دوباره ورز دهید. روی ظرف را پوشانده و خمیر را 40 دقیقه استراحت دهید. خمیر را دو قسمت کنید. یک قسمت را در قالب ریخته، رویش را صاف کرده و 15 دقیقه استراحت دهید. پس از این مدت باید خمیر خوب ورآمده باشد.

فر را روی 220 درجه سانتیگراد روشن کنید. قالب را (روی صفحه مشبک فر) در طبقه ی زیرین قرار داده و خمیر را 70- 65 دقیقه بپزید. پیش از بیرون آوردن از فر یک خلال چوبی را داخل نان فروکرده، بیرون آورید. اگر به خلال خمیر چسبیده باشد، یعنی هنوز کامل پخته نشد. 5 دقیقه دیگر در فر نگاه دارید و دوباره امتخان کنید تا زمانی که دیگر به چوب خمیر نچسبد. البته هر بار باید خلال جدید و خشک اسنفاده کنید. پس از پخته شدن، نان شیرینی را کنار بگذارید تا خنک شود. فر را خاموش نکنید.

قسمت دوم خمیر را مانندن نان (استوانه) فرم داده و روی سینی فر بگذارید. 15 دقیقه خمیر را استراحت دهید. سپس سینی را در طبقه ی دوم (از پایین) گذاشته و خمیر را 70- 65 دقیقه بپزید. پس از اتمام پخت، کمی صبر کرده، سپس نان شیرینی را برش دهید.



:: بازدید از این مطلب : 107
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه شیرینی نارگیلی ، آموزش شیرینی نارگیلی نرم و خوشمزه

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

مواد لازم

شکر
۲۵۰ گرم

پودر نارگیل پُرچرب
۱۲۵ گرم

روغن مایع
۷۵ گرم

سفیده تخم مرغ
۳ عدد بزرگ

آب لیموترش
یک دوم قاشق چایخوری

وانیل
یک هشتم قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی نارگیلی

ابتدا شکر، پودر نارگیل، نیمی از سفیده تخم مرغ، نیمی از روغن مایع و وانیل را با هم مخلوط کنید. این مخلوط را دو بار از چرخ گوشت رد کنید. در صورت در دسترس نداشتن چرخ گوشت، می توانید از غذاساز کمک بگیرید و خوب مواد را مخلوط کنید.

سپس مایه به دست آمده را در یک قابلمه مناسب بریزید و روی حرارت، مرتب هم بزنید تا کمی گرم شود. در این مدت، مواد را با قاشق چوبی هم بزنید. در این مرحله آب لیموترش را همراه بقیه سفیده تخم مرغ و باقیمانده روغن مایع با هم مخلوط کنید و به مواد داخل قابلمه بیفزایید و سریع هم بزنید. مواد را تا زمانی روی حرارت نگه دارید که کاملاً داغ شود اما، مواظب باشید قُل نزند. به محض اینکه مواد داغ شد، قابلمه را از روی حرارت بردارید و مواد را به کاسه ای دیگر منتقل کنید و اجازه دهید در دمای آشپزخانه کاملاً مواد سرد شود.

کف یک سینی فر را کاغذ روغنی بیندازید و پس از اینکه مواد خنک شد، آن را در قیف ریخته و با فاصله روی کاغذ روغنی بریزید.

بعد سینی را در طبقه وسط فری که از قبل با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت یا شماره ۴ گرم کرده اید یک ربع قرار دهید. زمانی که روی شیرینی تَرَک های ریز خورد و کمی طلایی شد، بهترین موقع برای بیرون آوردن شیرینی از فر است. در صورت تمایل، می توانید روی هر شیرینی کمی پودر پسته بپاشید و دوباره داخل فر قرار دهید.

توجه داشته باشید برای اینکه شیرینی بهتری به دست آورید، باید اندازه ها دقیق باشد؛ داغ زدن مناسب باشد یعنی گرمای مواد به حدی باشد که وقتی انگشت را داخل مواد می زنید دست شما احساس داغی زیادی بکند؛ به هیچ وجه مواد را بعد از داغ شدن در یخچال قرار ندهید و اجازه دهید در دمای محیط، سرد شود. در یخچال گذاشتن مواد، سبب خراب شدن شیرینی می شود؛ در صورتی که مواد بعد از سرد شدن خیلی سفت بود می توانید نصف یک عدد سفیده تخم مرغ را اضافه کنید و اگر مواد شُل بود یک قاشق سوپخوری آرد برنج بیفزایید؛ حتماً قبل از اینکه همه مواد را در سینی بریزید، یک عدد شیرینی را در فر امتحان کنید و در صورتی که در پخت مشکلی نداشت، بقیه را در سینی بریزید.

طرز تهیه شیرینی نارگیلی پفکی

طرز تهیه شیرینی نارگیلی پفکی

بعضی وقتها نمی دونید با سفیده تخم مرغها چیکار کنید . این دستوری هست که فقط با سفیده تخم مرغ درست می شه و زرده در اون دخیل نیست. این یه شیرینی بسیار تردی هست که فقط یه چایی کنارش کم داره .

مواد لازم

پودر نارگیل      150 گرم
پودر قند     250 گرم
سفیده تخم مرغ      4 عدد
پودر هل      1 قاشق مرباخوری
خلال پسته      جهت تزیین

طرز تهیه شیرینی پفکی نارگیلی

سفیده تخم مرغ رو با همزن هم می زنید .

بعد قاشق قاشق پودر قند اضافه کرده و هم بزنید .

در نهایت پودر هل رو بریزید .

سپس ظرف حاوی سفیده رو روی قابلمه ای که آبجوش داخل اون هست و با حرارت ملایم در حال جوش هست ، قرار می دیم  و به هم زدن ادامه می دیم .

سفیده رو انقدر هم می زنیم تا زمانیکه همزن رو وقتی به سمت بالا می کشیم فرم گرفته بمونه .

بعد از روی حرارت برداشته و پودر نارگیل رو اضافه کرده و مخلوط می کنیم .

داخل قیف و ماسوره ریخته و روی سینی با کمی فاصله می ریزیم .

بعد روی هر کدام یه دونه خلال پسته قرار می دیم .

سپس داخل فری که با دمای 160 درجه سانتیگراد گرم شده بمدت 7 – 10 دقیه قرار می دیم .

نکته :

مدت زمان بسته به دمای فرتون ممکنه کم یا زیاد بشه کافیه زیر شیرینی کمی رنگ بگیره و قرار نیست شیرینی ها تغییر رنگ بدنن بلکه باید به همون صورت سفید بمونن .



:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه شیر برنج ، طرز تهیه شیر برنج مجلسی

طرز تهیه شیر برنج

مواد لازم

شیر
3 پیمانه

برنج
یک پیمانه یا 200 گرم

گلاب
نصف پیمانه

طرز تهیه شیر برنج

برنج را از پیش به مدت چند ساعت خیس کنید، سپس آب برنج را خالی کرده و به همراه 2 پیمانه آب یا یک پیمانه آب و یک پیمانه شیر داخل قابلمه ای بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا کمی پخته و نرم شود، سپس شیر را به آن اضافه کنید و همچنان روی شعله ملایم اجاق گاز قرار دهید و مرتب هم بزنید تا کاملا پخته و غلیظ شود.

برای این منظور معمولا 15 الی 20 دقیقه زمان کافی است.حالا گلاب را به آن اضافه کنید.بعد از گذشت یکی دو دقیقه، قابلمه را از روی اجاق گاز بردارید و شیربرنج را در ظرف مورد نظر بکشید و پس از تزئین روی آن با دارچین، با مربا یا عسل، شکر یا شیره میل کنید.

نکته :

بعضی ها شکر را مانند فرنی به همراه شیر و گلاب در مراحل پخت به شیربرنج اضافه می کنند.

طرز تهیه شیر برنج با مایکروفر

مواد لازم

برنج  100 گرم
شکر  4 قاشق سوپخوری
شیر هموژنیزه  1 لیتر
کره  25 گرم
گلاب  0.25 فنجان
آب  3 فنجان

طرز تهیه شیر برنج با مایکروفر

ابتدا برنج را بشویی و مدت 2 الی 3 ساعت با آب داغ خیس کنید . سپس آن را در یک ظرف پیرکس گود ( به حجم حداقل 2 لیتر ) بریزید و یک لیوان آب به آن اپافه کنید و 15-10 دقیقه با قدرت 100% بدون درب داخل مایکروفر قرار دهید . در این فاصله آن را یکبار هم بزنید. سپس شیر را به آن اضافه کنید و به مدت 20 دقیقه با قدرت 100% بدون درب داخل مایکروفر قرار دهید.

پس از این زمان شکر و کره را به ظرف اضافه کرده و ان را مجددا به مدت 20-15 دقیقه با قدرت 100% ( بدون درب) داخل مایکروفر قرار دهید.

توجه :

در صورتیکه در این مرحله برنج کاملا پخته شده است ولی غذا جا افتاده بنظر نمی رسد ، می توانید یک قاشق غذاخوری آرد برنج را با کمی شیر سرد حل کرده و همراه گلاب به غذا اضافه کنید و آن را خوب هم زده به مدت 4-3 دقیقه با قدرت 100% داخل مایکروفر قرار دهید. ( در این فاصله یکبار غذا را هم بزنید ).

شیر برنج

طرز تهیه شیر برنج با طعم پرتقال

مواد لازم

شیر : 1 فنجان + 4/3 فنجان

برنج : 1 فنجان

ماست : 240 گرم

خرما خرد شده : 1 و نیم فنجان

عسل : 3 قاشق غذاخوری

دارچین : 2/1 قاشق چای خوری

آب پرتقال : 1 فنجان

آب : 1 فنجان

پوست پرتقال خرد شده : 1 عدد

کره : 1 قاشق غذاخوری

خلال بادام : 3/1 فنجان

خامه : 4/1 فنجان

اسانس وانیل : 3 قاشق چای خوری

جوز هندی : 4/1 قاشق چای خوری

نمک : به میزان لازم

طرز تهیه شیر برنج با طعم پرتقال

آب، آب پرتقال و شیر را در ظرفی بریزید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. بعد از آن وانیل، عسل، دارچین، جوز هندی و نمک را اضافه کنید. بعد از ان حرارت را کم کنید و برنج را اضافه کنید تا برنج بپزد و آب کاملا بخار شود. حرارت را خاموش کنید.

در ظرف دیگری کره بریزید و بادام را تفت دهید و کنار بگذارید. ماست، خامه، خرما، پوست پرتقال و خلال بادام را در ظرف شیربرنج بریزید و هم بزنید. شیر برنج را در ظرف سرو بریزید و روی آن را با خرما، جوز هندی، دارچین، خلال بادام و پوست پرتقال تزئین کنید.

شیر برنج پرتقالی شما آماده سرو است.



:: بازدید از این مطلب : 94
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1395 | نظرات ()
نوشته شده توسط : yeklink

طرز تهیه شله زرد ، روش پخت شله زرد

طرز تهیه شله زرد

مواد لازم برای تهیه شله زرد

برنج 1 پیمانه
آب 6 پیمانه
شکر 2 پیمانه
کره 50 گرم
پودر زعفران آسیاب شده
گلاب 1/2 پیمانه
هل ساییده کمی
دارچین و خلال پسته و بادام به مقدار دلخواه

با این مقدار مواد 4 تا 5 پیاله شله زرد خواهید داشت.

طرز تهیه شله زرد

شله زرد رو عموما به یک روش درست میکنن. فقط نکات خاصی وجود داره که عرض میکنم خدمتتون. برنج شله زرد بهتره نیم دونه باشه ولی میتونید از برنج کامل هم استفاده کنید فقط کمی زمان پختش بیشتر میشه و حدود یکی دو پیمانه آب بیشتری میبره. من نیم دونه نداشتم و از برنج کامل استفاده کردم. فقط برنجتون ایرانی باشه تا کیفیت بهتری داشته باشین. بعد از اینکه برنج رو شستید با مقدار آبی که گفتیم روی حرارت قرار میدیم تا بپزه. وقتی که به قل قل افتاد و برنج ها کمی پخت شکر رو اضافه میکنیم.

حدود نیم تا یک ساعت زمان میدیم تا برنج و شکر باهم بپزه و برنج تقریبا له بشه.

بعد کره و زعفران و هل رو که از قبل آماده کردیم اضافه میکنیم و باز فرصت میدیم تا زعفران کاملا رنگش رو پس بده و شله زردمون بیشتر جا بیفته. من حدود نیم ساعت دیگه هم صبر کردم.

کل مراحل پخت برای این مقدار حدود دو تا سه ساعت طول میکشه. وقتی که حس کردید غلظتش کافیه میتونید گلاب رو اضافه کنید و بعد از پنج دقیقه شله زرد رو از روی شعله بردارید.

شله زرد

نکات طرز تهیه شله زرد

نکته برای پخت شله زرد اینه که شکر رو حتما بعد از پختن برنج اضافه کنید.
در آخرین مراحل احساس کردید آبش کمه میتونید مقداری آب بهش اضافه کنید و اگر هم رقیق بود بذارید تا آب اضافیش بخار بشه.
از اونجایی که شکر با حرارت دیدن کمی آب میندازه بلا فاصله بعد از اضافه کردن شکر مقداری از آب شله زرد بیشتر میشه، پس این نکته هم حتما در نظر داشته باشید و قبلش آب اضافه نکنید.
اگر از خلال بادام توی شله زرد خوشتون میاد در یک ساعت آخر مقداری خلال بادام هم در شله زرد بریزید تا پخته بشه.
میزان غلظت شله زرد باید انقد باشه که اگر مقدار کمی ازش توی سینی ریختید کاملا پخش نشه و کمی قوام داشته باشه.
وقتی شله زرد رو برای دسر استفاده میکنید بهتره سرد سرو بشه.

نکات طرز تهیه شله زرد نذری

موضوع اینه که این طرز پخت برای شله زرد هایی با مقدار کم مناسبه ولی برای شله زرد های با مقدار زیاد و به عبارتی برای نذری بهتره اولا نسبتها به این صورت زیاد میشه که شکر دو برابر برنج میشه و آب پنج برابرش. حالا هر مقداری که بخواید درست کنید. نکته بعدی اینه که اگر مقدارش زیاده باید برنج رو از قبل خیس داده باشیم. حد اقل برنج رو سه چهار ساعت خیس بدیدو حتی برای مقدار کم هم شله زرد بهتری بهتون میده. برای نذری هم معمولا از شب قبل برنج رو خیس میدن.

رنگ شله زرد

برای بهتر شدن رنگ شله زرد و همچنین کمتر استفاده کردن از زعفران که مقرون به صرفه باشه میتونید از کمی زردچوبه هم استفاده کنید. فقط باید این نکته رو رعایت کنید که زردچوبه رو در کره تفت بدید تا بوش گرفته بشه، در کنارش هم از زعفران استفاده کنید.

تزیین شله زرد

برای تزیین شله زرد میتونید از خلال بادام و پسته و دارچین و همچنین گل سرخ استفاده کنید. چون طبع کلی شله زرد به خاطر برنج سرده، گرمای دارچین معتدلش میکنه.



:: بازدید از این مطلب : 112
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 1 شهريور 1395 | نظرات ()